رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت روستا در شیراز گشایش یافت

دومین رویداد ملی میراث فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران شامگاه یکشنبه به میزبانی مجازی دانشگاه شیراز گشایش یافت. 

مطبوعات فارس/ معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام ویدیویی به این جشنواره گفت: میراث فرهنگی روستایی نقش مهمی در توسعه کشور دارد.


غلامرضا غفاری افزود: توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ هر جامعه نقش مهمی در هویت فرهنگی و اجتماعی جوامع دارد.


وی ادامه داد: امروزه بر این باوریم که دلبستگی و حس تعلق عنصر بسیار مهمی در میزان رضایت فردی و اجتماعی است.


معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه اگر شناخت کمی از میراث گذشته داشته باشیم نمی توانیم توسعه را دقیق اریابی کرد،گفت: میراث فرهنگی دامنه وسیعی دارد که مناسبات تاریخی و فرهنگی یک جامعه را به نوعی رویت پذیر می کند.


وی اظهار داشت: میراث فرهنگی دامنه وسیع و گسترده ای دارد و بستر و زمینه ای برای ایجاد پیوند بین نسلی است و برای نسل امروز نیز جاذبه ایجاد و بستری برای جذب گردشگر خواهد بود.


غفاری در خاتمه گفت: در حوزه گردشگری آشنایی با میراث و گذشته تاریخی جوامع جذابیت ایجاد می کند و ظرفیتی برای شناخت گذشته است.

توسعه پایدار منوط به تبیین موقعیت فرهنگی است
رییس دانشگاه شیراز نیز در ادامه این رویداد گفت: تحقق توسعه پایدار منوط به تبیین موقعیت فرهنگی جامعه است که هویت فرهنگی نیز از آن ناشی می‌شود.


حمید نادگران افزود: ملت ها به موقعیت فرهنگی خود افتخار می کنند و با هویت برخاسته از آن خود و جامعه را می‌شناسند که این موقعیت می تواند در مواجهه به فرهنگ مهاجم نیز بسیار مثمر ثمر باشد.


وی با بیان اینکه اهمیت میراث فرهنگی ملت ها و لزوم حفاظت از آن بر همگان روشن است،گفت: روستا بعنوان عنصر خاص میراثی می تواند جامعه را به سمت تعالی رهنمون شود لذا دارای جایگاه خاصی است.


رییس دانشگاه شیراز وجود میراث روستایی را شایسته اهمیت و توجه ویژه دانست و افزود: آداب محلی، سبک معماری ،نوع غذا و موسیقی ،هنر و ارزش های اخلاقی روستا می تواند محل رشد یک فرهنگ تلقی شود.


وی اضافه کرد: مشاهده فضای بی دغدغه و ساده روستا همراه با تفکرات بدیع در رابطه با چگونگی مواجهه با آن از سرمایه های بکری است که باید به آن توجه کرد.


نادگران در ادامه سخنان خود بیان کرد: دانشگاه شیراز دومین رویداد میراث فرهنگی با محوریت روستا را با هدف افزایش شناخت از میراث روستایی و بازتعریف آن ،توسعه پایدار روستایی، ایجاد فرصتی رقابتی و ترویج مردم به گردشگری روستایی برگزار کرده است.


وی عنوان کرد: دانشگاه شیراز سالانه دهها رخداد فرهنگی برگزار می‌کند و تلاش دارد بر دانایی جامعه بیفزاید که این جز وظایف اجتماعی و فرهنگی دانشگاه است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات