کشف ۶۳ سازند آتشفشانی پنهان در جنوب مریخ

مریخ در تاریخ اولیه تشکیل خود فعالیت آتشفشانی قابل توجهی را تجربه کرده است. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از از آی‌ای، اکنون گروهی از دانشمندان سیاره‌شناس با استفاده از داده‌های مدارگردهای مختلف مریخ، عمق ارتفاعات جنوبی مریخ موسوم به منطقه اریدانیا را مورد بررسی قرار دادند، چرا که این منطقه عجیب شبیه به هیچ منطقه دیگری در مریخ نیست و این به دلیل میزبانی از سازندهای آتشفشانی متنوع و همچنین بقایای مغناطیسی گذشته است که هنوز در بخش‌هایی از پوسته مریخ دیده می‌شوند.

نقشه‌بردار جهانی مریخ، اودیسه مریخ و مدارگرد شناسایی مریخ داده‌هایی در مورد مورفولوژی و مواد معدنی این ناحیه از مریخ ارائه کرده‌اند و اکنون این داده‌های گسترده منجر به کشف ۶۳ ساختار آتشفشانی جدید در منطقه اریدانیا شدند.

به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد این سازندها در نتیجه تغییراتی که در زیر پوسته مریخ رخ می‌دهد، به وجود آمده‌اند.

دانشمندان سیاره‌شناس این منطقه را به چهار دسته شامل گنبدهای آتشفشانی، آتشفشان‌های چینه‌ای، سپرهای آذرآواری و مجتمع‌های کالدرا طبقه‌بندی کرده‌اند.

فعالیت‌های تکتونیکی عمودی در مریخ
مطالعه منطقه اریدانیای مریخ شواهدی از یک فعالیت زمین‌ساختی را نشان داده است که تقریباً ۳.۵ میلیارد سال پیش رخ داده است.

پژوهشگران شواهدی از تغییرات یا اصطلاحا بازیافت پوسته مریخ در این ناحیه کشف کردند، فرآیندی که در آن لایه بیرونی یا پوسته سیاره دستخوش تغییرات پویا می‌شود.

بازیافت پوسته در زمین توسط تکتونیک(زمین‌ساخت) صفحه‌ای ایجاد می‌شود که زمانی اتفاق می‌افتد که یک صفحه تکتونیکی زیر دیگری فرورانش می‌کند. این فعالیت باعث بازیافت مواد سطحی به گوشته می‌شود که بین پوسته زمین و هسته مذاب آن قرار دارند.

تصور می‌شود که این بازیافت پوسته در مریخ ناشی از «تکتونیک عمودی» است که شامل تغییرات سطحی به سمت بالاست که منجر به بالا آمدن سطح و فرونشست می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، این اتفاق پیش از وضعیت فعلی تکتونیک صفحه‌ای روی سیاره زمین بوده است.

تاریخ سطح‌شناسی منطقه اریدانیا به شکل ویژه‌ای جالب است، زیرا گذشته مریخ و مکانیسم‌های قابل مقایسه با مکانیسم‌هایی که باعث حرکت صفحات تکتونیکی روی زمین شده‌اند را روشن می‌کند. در حالی که هیچ سیاره دیگری مانند زمین صفحات تکتونیکی ندارد، تصور می‌شوود که سیاره زهره دارای ساختارهای پوسته‌ای در حال تغییر باشد.

علاوه بر این، کشف فعالیت آتشفشانی زیر آب در منطقه اریدانیا لایه دیگری از رمز و راز را به این موضوع اضافه می‌کند. تصور می‌شود که شرایط مشابه روی زمین، به ویژه دریچه‌های هیدروترمال در بستر دریا، مکان‌هایی مناسب برای پیدایش حیات باشند.

ایلان ماسک می‌خواهد یک میلیون نفر را به مریخ بفرستد
مریخ به عنوان یک مقصد برتر برای تبدیل انسان به موجود میان‌سیاره‌ای ظاهر شده است. اخیرا ایلان ماسک برنامه‌های جسورانه‌ای را برای استعمار مریخ در آینده نزدیک اعلام کرده است.

ماسک اعلام کرد که می‌خواهد یک میلیون نفر را به سیاره سرخ بفرستد.

با این حال، این میلیاردر بلندپرواز هیچ جدول زمانی خاصی را برای تحقق این برنامه ذکر نکرد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات