شهردارمنطقه ۷شیراز:

مناطق نه روستا و نه شهر، معضل شده‌اند

 شهردار منطقه ۷ شیراز گفت:مناطق حاشیه‌ای شیراز که پیشتر روستا بودند به واسطه هجوم جمعیت اکنون دیگر نه شبیه روستا و نه شبیه شهر هستند و با مشکلات زیادی مواجه شده اند و هزینه‌های مالی،اجتماعی و فرهنگی مضاعفی بر شیراز تحمیل کرده‌اند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: سعید معصومی چهارشنبه در نشست خبری افزود: شهرداری منطقه ۷با قریب به ۱۶۹هزار نفر جمعیت یکی از مناطقی است که دارای بیشترین حریم اطراف شیراز است؛یکی از مواردی که این روزها بسیار بر شهر تاثیر گذار است وضعیت روستاهایی است که امروز دیگر به شهر چسبیده اند البته این روستاها به واسطه سیل مهاجرین دیگر از حال روستاهای قدیمی خارج و بیشتر تبدیل به روستاشهر هستند و از بافت روستایی در آنها خبری نیست.

وی گفت: حتی رشد جمعیت در این روستاها نیز طبیعی نیست و در حالی که رشد جمعیت در روستاها به صورت عادی یک درصد است گاه رشد جمعیت در این مناطق بی هویت تا ده درصد هم در سال می‌رسد و این مساله به مشکلات شیراز می افزاید و شاید بهتر باشد که قوانینی اتخاذ شود که مشخص باشد که روستاهای اطراف شهرهای بزرگ تا چه حد می‌توانند رشد کنند.

معصومی اضافه کرد: ۷ روستایی که در این منطقه طی چند سال اخیر به حریم شیراز پیوستند خدمات دهی در آنها عملا در حد صفر بود و تنها در دهه ۹۰ حدود ۶۰میلیارد تومان برای خدمات اولیه در این روستاهای پیوسته به شهر هزینه شد و پیوستن‌ این روستاها به شهر هزینه زیادی روی دست شیراز می‌گذارد وعدم کنترل آن نیز بسیار تاثیر گذار است.

شهردار منطقه ۷ شیراز بیان کرد:مانند مناطق دیگر که هر کدام به فراخور خود نیازها و مشکلاتی دارند این منطقه هم مشکلاتی دارد که شاید مهمترین آنها مهاجرت،مشکلات زیست محیطی و قرار گرفتن بخش اعظمی از حریم شهر در این منطقه باشد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که با توجه به عدم تکمیل شبکه فاضلاب بخش اعظمی از فاضلاب شهر وارد رودخانه خشک می شودو با توجه به شیب کم رودخانه در اینجا،فاضلاب تبدیل به نیزار می شود و گل و لای هم نشست می‌کند و تمام سیلاب شهر هم به اینجا منتقل می‌شود و به همین دلیل هرساله هزینه زیادی برای لایروبی رودخانه صرف می شود.

معصومی افزود: امسال ۱۰۹ برنامه عمرانی در دستور کار شهرداری منطقه قرار گرفته که البته برخی برنامه ها کوتاه مدت و برخی مانند بزرگراه مولوی که یکی از شریان‌های اصلی شرق شهر است بلندمدت است و در قالب چند پروژه در حال اجرا است و می‌تواند در آینده در رفع مشکلات این منطقه خصوصا در زمینه خودروهای ورودی دروازه قرآن به ورودی شرق شیراز بسیار اثرگذار باشد آن هم در شرایطی که شهروندان به دنبال گذرگاههایی هستند که با سرعت خود را به مقصد برسانند تکمیل رینگ های پیرامونی شهر مانند این بزرگراه بسیار مهم است.

شهردار منطقه ۷شیراز گفت: یکی دیگر از مشکلات این منطقه وجود پدیده وندالیسم (خرابکاری ذاتی افراد)و تخریب نمادهای شهر است که هزینه زیادی روی دست شهر گذاشته است.

وی افزود: اما در کنار هزینه‌های عمرانی یکی از بخشهایی که برای ما هزینه بر است بحث تامین و نگهداری است که هزینه زیادی دارد به عنوان مثال سال قبل میدان گل سرخ بعد از ۲۰سال بار دیگر افتتاح شد.

معصومی بیان کرد: با توجه به نبود باغ های گسترده در منطقه و نیز فضای مناسب برای اجرای فضای سبز اگر امروز سرانه فضای سبز شهر بیست متر مربع باشد در این منطقه ۸ متر مربع است که به همین دلیل به دنبال ایجاد فضای سبز در ارتفاعات هستیم و در کنار آن آموزش شهروندان برای ایجاد فضای سبز خانگی نیز دنبال می شود.

وی با اشاره به اجرای ۶۳ پروژه تاسیساتی در منطقه در سال جاری گفت: مناطق حاشیه ای شهر همواره هزینه شأن بیشتر از درآمدشان است و درآمد منطقه ۷ در سال گذشته ۸۰میلیارد تومان بود اما بالغ بر ۲۵۰میلیارد تومان در این منطقه هزینه شده است.

اولین پارک تاریخ و طبیعت شیراز در کنار بناهای ساسانی کلید خورد

معصومی گفت: برای حفظ سلامت مردم هم اکنون ۱۳ و نیم‌کیلومتر کوه راه تاریخی و طبیعی در منطقه اجرا شده که دواثر تاریخی دوران ساسانی ،برم دلک وقصر ابونصر را نیزبا هم مرتبط می‌کند و در کنار آن عملیات اجرایی۵هکتار از مجموعه ۳۶هکتاری مجموعه حفاظت شده قصر ابونصر به عنوان پارک تاریخ و طبیعت در حال اجراست و امیدواریم در این دوره شورا برای ۳۶هکتار آن تعیین تکلیف و ظرفیت گردشگری خوبی برای شهر ایجاد شود.

وی در خصوص آب گرفتگی برخی نقاط در این منطقه در هنگام بارندگی نیز گفت: در نقاط جدید التاسیس مشکلی در این زمینه وجود ندارد چون همه ضوابط در آنها رعایت شده اما در نقاط قدیمی به ویژه مناطق مرکزی همیشه مشکل آبگرفتگی وجود دارد و از سوی دیگر ریختن زباله و پلاستیک در کانال ها نیز بر این مشکل افزوده است که‌۱۲ پیمانکار به صورت دائم در حال جمع آوری این زباله ها هستند و امیدواریم با آموزش و رویکرد فرهنگی دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات