فراکسیون هوش مصنوعی مجلس به دنبال چیست

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها با تشریح اهداف و آخرین اقدامات این فراکسیون گفت: سند حکمرانی هوش مصنوعی با کمک نخبگان و خبرگان این حوزه تدوین می شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: رضا تقی پور در خصوص هدف از تشکیل فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده گفت: طی سال‌های اخیر یکی از فناوری‌های نوین که معمولاً از آنها به عنوان فناوری‌های تحول آفرین نام برده می‌شود موضوع هوش مصنوعی است و سال هاست که در کشورهای مختلف بر روی موضوعات علمی و سرمایه گذاری آن کار می‌شود و همچنین طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد امام ره در مورد هوش مصنوعی و به این منظور که در عصر فناوری های نو نمی‌توان با ابزارهای سنتی خیلی از مسائل را مدیریت کرد، این فراکسیون تشکیل شد.

وی افزود: البته تاریخ تشکیل این فراکسیون قبل از فرمایشات رهبری است اما ما به هر صورت به همراه بعضی از همکاران در مجلس این بحث را مدت‌ها پیش داشتیم که کشور باید زمینه سازی و برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت در مورد تربیت نیروی انسانی و سرمایه گذاری‌های لازم را داشته باشد بر همین اساس این فراکسیون با امضا و درخواست بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان تشکیل شد و بنا بر روال فراکسیون‌ها در حال حاضر حدود ۶ ماه است که فعالیت اش را شروع کرده است.

تقی پور به فعالیت‌های فراکسیون اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های ما شامل برگزاری نشست‌های مختلف در مجلس، همینطور اطلاع رسانی و اخیراً هم برگزاری نشست‌های علمی با حضور نخبگان کشور و خبرگان این حوزه از سازمان‌های مختلف اتحادیه، سندیکای فعالان، دانشگاه‌های مختلف و مراکز علمی می‌شود.

رئیس فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها در ادامه با بیان اینکه هفته گذشته در آخرین جلسه تشکیل فراکسیون حدود ۶۰ نفر از این افراد شرکت داشتند و اهداف این فراکسیون را در همان بدو تشکیل اطلاع رسانی کردیم، تصریح کرد: بیشترین کاری که قرار است صورت بگیرد فرهنگ سازی، نظرسنجی و پرداختن به مباحث مدیریت کلان این حوزه است و همینطور مطالعات تطبیقی در مقایسه با سایر کشورها و اینکه برای اینکه مواجهه فعال و مبتکرانه با این فناوری داشته باشیم زمینه را برای سرمایه گذاری همه نهادهای مرتبط به خصوص بخش خصوصی فراهم کنیم تا کشورمان نسبت به کشورهای دیگر عقب نماند.

تقی پور در خصوص زمان برگزاری نشست‌های فراکسیون و موضوعات پرداختی در دو نشست فراکسیون اشاره و تصریح کرد: نشست اول از یک هفته قبل بود که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نشست‌ها به هم مرتبط بودند. افراد مختلف به عنوان نمایندگان نهادها، اقشار، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی نظرات خود را در ارتباط با مباحثی نظیر حکمرانی این حوزه و قوانینی که در کشورهای مختلف در حال تدوین و تصویب است، مطرح کردند. همینطور سرمایه گذاری ها و زمینه‌هایی که کشورهای مختلف به آن پرداختند بحث و تبادل نظر شد و ما امیدواریم انشاالله در انتهای نشست‌ها گزارش را به صورت مکتوب بتوانیم منتشر کنیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت سند حکمرانی هوش مصنوعی گفت: فعلاً در مرحله نظر خواهی و جمع‌آوری نظرات نخبگان و خبرگان این حوزه هستیم یعنی سند جامعی که تدوین شده باشد هنوز تدوین نشده و در مراحل آغازین این کار هستیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: همچنین باید اشاره کرد که در کنار این نظرسنجی و نشست‌هایی که برگزار می‌شود، مطالعات تطبیقی مربوط به سایر کشورها در حال انجام است و همینطور ارتباطاتی با دانشگاه‌های مختلف، مراکز تحقیقاتی و مراکز علمی و شرکت‌های دانش بنیان داشتیم، از دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت و برخی دیگر از دانشگاه‌ها، اندیشکده مربوط به حوزه علمیه قم نیز در نشست‌ها حضور داشتند و فعالیت‌هایی که تا الان در حوزه تدوین چارچوب‌ها و نظریه حکمرانی داشتند، ارائه کردند.

تقی پور در پایان با بیان اینکه همانطور که اطلاع رسانی در مراکز علمی در دانشگاه‌ها و دیگر مکان‌ها انجام شده، نشست فراکسیون معمولاً دوشنبه بعد از ظهرها برگزار می‌شود، گفت: برگزاری نشست‌های علمی برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی عمومی است و معمولاً از نهادها و سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دعوت می‌کنیم که با توجه اینکه محورهایی که اعلام می‌شود در آن حوزه نظراتشان را اعلام کنند. تا زمانی که این نیاز باقی باشد این محورها به بحث گذاشته می‌شود و این نشست‌ها ادامه دارد. / مخابرات منطقه فارس

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات