خطر چهار رقمی شدن مرگ‌های کرونایی

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به روند فعلی بیماری کووید۱۹ در کشور، گفت: دولت جدید باید وضعیت را درک کند و حرف‌های کارشناسی وزارت بهداشت را گوش کند و به آن عمل کند. البته این مستلزم این است که ابتدا کارشناسی درستی در وزارت بهداشت داشته باشیم و افراد دلسوزی که موضوع برایشان مهم است، بدون خط‌گذاری میان افراد دعوت شوند و کارشناسی درست انجام شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دکتر علیرضا ناجی، درباره روند فعلی بیماری کووید ۱۹ با غلبه سویه دلتا در کشور، گفت: اولا باید توجه کرد که هنوز در برخی شهرها به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم. درباره شهرهایی که اقدامات درست انجام شد، پیک کنترل شد. به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان با ورود گروه دکتر سوری و واکنش سریع که اقدامات مناسب را انجام دادند، روند نزولی را شاهدیم، اما در بسیاری از شهرها هنوز این روند نزولی وجود ندارد. به عنوان مثال در استان خراسان و مشهد می‌بینیم که هنوز به پیک قله نرسیدیم.

بحران؛ نتیجه دست روی دست گذاشتن در مقابل کرونا
وی افزود: اینکه دست روی دست بگذاریم و نظاره‌گر باشیم تا بیماری سیر طبیعی خودش را طی کند، تاسف‌بار است، بلکه باید اقدامات لازم را انجام دهیم. در حال حاضر احتیاج داریم، به جز اینکه شهرها را واقعا لاک‌داون کرده و سکون ایجاد کنیم، به انجام تست‌های بسیار زیاد روی آورده و به صورت مناسب به بیماران رسیدگی کنیم. حال این رسیدگی می‌تواند درمان سرپایی، قرنطینه کردن و ایزولاسیون و... باشد و در کنار آن واکسیناسیون را هم افزایش دهیم. این قوانین باید به درستی انجام شود.

کشورهای موفق در کنترل کووید چه کرده اند؟
ناجی تاکید کرد: این اقدامات در شرایط بحرانی فعلی باید انجام شود. نکته مهم‌تر این است که ما باید از وقوع بحران جلوگیری کنیم که همان اقداماتی است که کشورهای موفق در کنترل کووید مانند چین و استرالیا انجام می‌دهند. به عنوان مثال شاهدیم که با شناسایی یک مورد بیماری در ملبورن، فورا شهر ملبورن قرنطینه می‌شود و شروع به تست‌های وسیع می‌کنند یا در چین چند مورد بیماری در ووهان دیده می‌شود، فورا کل استان قرنطینه و تست به صورت میلیونی انجام می‌شود. این کشورها دست روی دست نمی‌گذارند و نظاره نمی‌کنند تا یک بحران ایجاد شود، شهرها پشت سر هم قرمز شوند، تعداد بیماران افزایش یابد و بحران ایجاد شود و فشار بسیار زیاد به کادر درمان وارد شود. در شرایط بحران مطمئنا کاستی‌های زیادی ایجاد می‌شود.

تاخت و تاز کرونا
وی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که تسهیلات نامنتهی برای خدمت‌رسانی در سیستم درمانی به مردم داشته باشد، ادامه داد: بنابراین باید از وقوع بحران جلوگیری شود. به عنوان مثال ما می‌دانستیم که واریانت آلفا از کشور همسایه به خوزستان آمده، اما عکس‌العملی نشان ندادیم. پشت سر آن حتی مسافرت‌های عید را انجام دادیم و این بلا سر کشور آمد. بعد هم در خیز پنجم واریانت دلتا و بتا از جنوب کشور، وارد شد و نگاه کردیم، نگاه کردیم و نگاه کردیم تا تمام استان‌هایمان یکی یکی قرمز شدند، ویروس در سراسر کشور پخش شد و حالا در یک بحرانی افتادیم که می‌خواهیم چاره کنیم.

احتمال چهار رقمی شدن مرگ‌های کرونایی
ناجی گفت: این روش، کار کنترل علمی کووید نیست، بلکه از جان مردم مایه گذاشتن است. روش و اقداماتی که انجام می‌دهیم، اصلا درست نیست. در این شرایط ممکن است مرگ‌هایمان چهار رقمی هم بشود. چیزی که اکنون با مرگ ۷۰۹ تایی می‌بینیم، مربوط به دو هفته قبل است. با توجه به این شرایط همچنان در هفته‌های آینده باید انتظار مرگ‌های اینچنینی و حتی بالاتر را داشته باشیم.

راهکارهای گذر از بحران کووید
بنیه علمی وزارت بهداشت تقویت شود، تمام دولت حرف کارشناسی را گوش دهند
وی درباره راهکارهای گذر از این بحران به دولت جدید و وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: ما باید از تجربیات بد قبلی‌مان استفاده کنیم. هر کسی که به عنوان وزیر بهداشت به وزارت بهداشت می‌آید، اولا باید متوجه باشند که باید ساختار وزارت بهداشت را بسیار بسیار غنی کرده و افراد مناسب علمی را وارد کرده و ساختار را درست کنند. اگر قرار بود ساختار وزارت بهداشت با این حالت جوابگو باشد، تاکنون جواب داده بود، اما می‌بینیم که جواب نداده است. بنابراین افراد باید تغییر کنند، ساختار تقویت شود، افراد علمی وارد شوند.

ناجی تاکید کرد: در عین حال دولت هم باید این موضوع را درک کند که باید حرف‌های کارشناسی وزارت بهداشت را گوش کند و به آن عمل کند. البته این مستلزم این است که ابتدا کارشناسی درستی در وزارت بهداشت داشته باشیم و افراد دلسوزی که موضوع برایشان مهم است، بدون خط‌گذاری میان افراد دعوت شوند و کارشناسی درست انجام شود. در عین حال باید سرمایه‌گذاری بسیار زیاد انجام دهیم و تحول بسیاری در اداره مبارزه با بیماری‌ها ایجاد کنیم و استقلال درست به آن داده و بدنه علمی‌اش را تقویت کنیم. در عین حال ساختارهای دیگر دولت هم باید متوجه شود و درک کند که بیماری کووید فقط برعهده وزارت بهداشت نیست و فقط وزارت بهداشت نیست که باید آن را کنترل کند. اتفاقا نقش اصلی را شاید بسیاری از ارگان‌های دیگر باید بازی کنند تا کنترل انجام شود.

وی گفت: متاسفانه رفتار از وزیر بهداشت دیده شد که مرا مقداری دلسرد کرد. البته امیدوارم از حرف من ناراحت نشوند، اما وقتی وزیر بهداشت در بحبوحه کووید دارد معرفی می‌شود و در یک جلسه سربسته با تعداد زیادی از افراد، بدون ماسک حضور پیدا کرده و صحبت می‌کنند، مقداری دلسردکننده است و این احساس ایجاد می‌شود که شاید موضوع و اهمیت موضوع درک نشده است. البته امیدوارم این اقدام خطای سهوی بوده باشد. زیرا ما حتما باید به عنوان کسی که ملاک بهداشت مملکت است، رفتارهایمان را بسیار دقیق و با توجه انجام دهیم و در حضور مردم و نمای عمومی این پیغام را به مردم برسانیم که کووید هست و باید رعایت کنیم و ماسک بزنیم. هرکس که به وزارت بهداشت می‌آید باید دلسوزانه به اصلاح ساختاری و بسیار بنیادی وزارت بهداشت و تقویت بنیه‌های علمی آن بپردازد، در غیر این صورت فکر نمی‌کنم بتوانیم مشکلی را حل کنیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات