تعرفه گذاری منطقی، بهترین راه حل استفاده از فیبرنوری

کارشناسان حوزه اینترنت معتقد هستند که تعرفه‌گذاری منطقی، راه حل صحیح برای استفاده از امکانات موجود در حوزه فیبرنوری است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از روزنامه ایران، صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) عنوان کرده که خدمت‌رسانی نباید انحصاری شود ؛ باید ارائه خدمت به مردم در چهارچوب مقررات عمده‌فروشی، رقابتی شود و در اختیار دیگر اپراتورها نیز قرار داده شود، چرا که تمام این امکانات سرمایه ملی است. حال سؤال این است که وجود انحصار در امکانات زیرساختی مانند فیبرنوری چه صدماتی به بخش اینترنت ثابت وارد کرده است و بهترین راه خروج از انحصار چه می‌تواند باشد؟ کارشناسان حوزه اینترنت معتقد هستند که تعرفه‌گذاری منطقی راه حل صحیح برای استفاده از امکانات موجود است.

رفع انحصار نیاز به عزم جدی
علی توسلی جانشین کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه‌ای کشور اعتقاد دارد راهبردهای نادرست و تصمیم‌گیری‌های نامناسب در سال‌های گذشته باعث شده است چندین سال طلایی برای رشد و توسعه اینترنت ثابت در کشور از بین برود و خسارات جبران ناپذیری به این حوزه وارد شود.
توسلی به «ایران» گفت: به نظرم حل مشکل انحصار دستور و اقدامی مانند آزادسازی سواحل دریا و رودخانه‌ها که از سوی رئیس‌جمهور صادر شد، نیاز دارد، چرا که این امکانات نیز جزو انفال بوده و متعلق به مردم هستند.

این کارشناس اینترنت ابراز امیدواری کرد تا دولت و مجلس اراده کرده و با راهبردی درست و تعاملی کاری کنند که بتوان از ظرفیت‌های موجود شبکه فیبرنوری استفاده کرد تا دوباره سرمایه‌گذاری غیرضروری انجام نشود و بسترهای موجود به توسعه سریع شبکه ارتباطات کشور کمک کند.

توسلی بهترین روش برای استفاده درست از امکانات موجود فیبرنوری را تعریف منطقی تعرفه عنوان کرد و گفت: شبکه فیبرنوری صرفنظر از اینکه چه نهاد یا شرکتی ایجاد می‌کند باید همانند سرمایه ملی به آن نگریسته شود در آن صورت فیبرنوری دیگر پدیده‌ای انحصاری نخواهد بود و دارنده این زیرساخت موظف خواهد بود با تعرفه مناسب و با مدلی یکسان به تمام اپراتورها سرویس ارائه کند. وی افزود: به نظر می‌رسد بهتر است نهادهای دارای شبکه فیبر نوری اجازه ارائه سرویس به غیر از اپراتور‌های دارای مجوز را نداشته باشند و شرکت‌های خصوصی محدود دارای شبکه فیبر هم به کاربر نهایی تعریف شده و با نظارت سرویس ارائه دهند ،البته طرح باید قابل نظارت باشد تا اجرا کننده فیبر هم به صورت معقول منتفع شده و مانع رقابت سایر اپراتور‌ها نشود.

به گفته این کارشناس نگاه ریاست سازمان رگولاتوری با این رویکرد نزدیک است، ولی بعید به نظر می‌رسد سازمان‌ها و نهادهای مرتبط (مخابرات، شهرداری‌ها، توانیر و...) چنین رویکردی را قبول کنند، چرا که چند سال است مذاکره با این نهادها ناموفق بوده است ،از این‌رو شاید لازم باشد نهادی در سطح مؤثر حاکمیتی زیر نظر سازمان رگولاتوری ایجاد شود تا بتوان با کمک بخش خصوصی طرح‌ها را بررسی کرده و با انتخاب بهترین آنها، اقدام‌ها را به صورت فوریتی اجرایی کرد. به عقیده توسلی در این راستا نباید نگاه صرفاً انتفاعی به ایجاد شبکه دسترسی ملی فیبر کشور در کوتاه مدت داشت .از سوی دیگر با توجه به اینکه این اقدام به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد حمایت حاکمیتی نیز ضروری است، چرا که وجود شبکه سراسری و امن ارتباطات امروزه نیازی اولیه و ملی و فراهم کننده شاهراه توسعه در سایر حوزه‌ها تلقی می‌شود و در تحلیل نهایی به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. البته چگونگی اجرای لایه‌های دسترسی و نیاز کاربران نهایی می‌تواند مورد بررسی‌های دقیق فنی و تجاری کارشناسانه قرار گیرد.


ارائه ساختار جدید تعرفه
داوود زارعیان معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز اعتقاد دارد اگر رگولاتور بخواهد از فیبرها یا زیرساخت‌های موجود به صورت مطلوب در کشور استفاده شود، باید ساختار تعرفه‌ای جدیدی را طراحی کند.

زارعیان به «ایران» گفت: از سوی دیگر باید این ساختار منطقی و مبتنی بر واقعیت‌های روز باشد. اگر اکنون در واگذاری زیرساخت‌های مخابراتی چالشی وجود دارد به این دلیل است که تاکنون تعرفه‌گذاری غیرمنطقی و غیراصولی بوده است، به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران باید زیرساخت را با هزینه‌های بسیار سنگین نگهداری کند، ولی ۱۶ سال است که بهای اجاره سیم مسی هزار تومان بوده و تغییر نکرده است. در پی همین مسائل نیز سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و ضمن متوقف شدن توسعه، کیفیت پایین آمده است.

وی افزود: البته نباید نهادهایی که وظیفه مخابراتی و ارتباطی ندارند وارد این حوزه شوند، چون نه تنها حیف و میل سرمایه ملی را در پی دارد بلکه اگر این دسته از نهادها بخواهند وارد اپراتوری شوند، در این بخش مشکل ایجاد خواهد شد. البته فیبری که نهادها دارند ممکن است مناسب توسعه اینترنت نباشد و تنها بخشی از این زیرساخت مناسب است ولی با تعرفه‌گذاری خوب می‌توان از آن بخش نیز استفاده کرد.

زارعیان در ادامه گفت: اگر بخواهیم با سیاستی که اخیراً وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی گرفته است، شبکه کاملی داشته باشیم و بستر را آماده کرده و در اختیار ۸۵ میلیون کاربر قرار دهیم، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی در این زمینه هستیم.

به گفته وی در حال حاضر فیبری که دیگر سازمان‌ها دارند زیاد نیست که در توسعه اینترنت ثابت تأثیرگذار باشد ،چون برخی از فیبرها مانند آنچه راه‌آهن در اختیاردارد، در مسیر اختصاصی است که اپراتورها نمی‌توانند ازآن مسیرهای اختصاصی استفاده کنند. بنابراین استفاده از فیبر دیگر نهادها معجزه نمی‌کند و در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۱۵ درصد می‌تواند در کاهش هزینه مؤثر باشد. زارعیان گفت: اصولاً اپراتوری در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کند که یا خودش به صورت مستقیم از آن سرمایه‌گذاری یا به صورت غیرمستقیم منتفع شود. به گفته وی اگر سازمان رگولاتوری نظام تعرفه‌گذاری منطقی را تصویب کند این امکانات اضافه باید به اشتراک گذاشته شود و در اختیار سایر اپراتورها قرار بگیرد اما یادمان باشد در فضای رقابتی زمانی این‌گونه ایده‌ها جا می‌افتد که تفکر برد- برد حاکم شود. اگر بنا باشد دستگاهی ایده‌های خود را به دستگاه‌های دیگر تحمیل کند، در درازمدت شکست خواهد خورد. این مسئول افزود: همه اپراتورهایی که قصد دارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند حتماً این آمادگی را دارند که امکانات اضافی خود را به سایر اپراتورها اجاره دهند اما در کشور هیچ اپراتوری نیست که فیبر اضافه داشته باشد چون سرمایه‌گذاری در این حوزه اندک بوده است.

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات