آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ ۲۵۵ هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است که از نظر مبلغی بیش از ۷۱ درصد و از نظر تعدادی ۸.۵ درصد رشد داشتیم. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، صحابی با اشاره به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، در خصوص تسهیلات فرزندآوری گفت: بانک مرکزی علی‌رغم محدود بودن منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی، همواره در مکاتبات و جلسات متعدد برگزارشده بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تأکید داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در مجموع به مبلغ ۲۵۵ هزار میلیارد ریال از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است، گفت: با توجه به آمار مدت مشابه سال گذشته که تعداد ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات و مبلغ ۱۴۹ هزار میلیارد ریال پرداخت شده، رشد بیش از ۷۱ درصدی در مبلغ و ۸.۵ درصدی در تعداد تسهیلات پرداختی را شاهد هستیم.

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی درباره تسهیلات فرزندآوری تصریح کرد: بانک مرکزی در موعد مقرر قانونی نسبت به تهیه و ابلاغ دستورالعمل مربوطه و همچنین ایجاد سامانه‌ لازم اقدام کرده است که از زمان ابلاغ دستورالعمل و شروع ثبت نام در سامانه یاد شده (۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۱) تاکنون تعداد ۹۰ هزار فقره تسهیلات جمعاً به میزان ۳۶ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون طی چندین مرحله با توجه به ابهامات موجود در پرداخت این تسهیلات، جلسات و مکاتباتی برای رفع ابهامات موجود برگزار شد که یکی از دلایل کندی نسبی پرداخت این تسهیلات نسبت به تسهیلات ازدواج، همین ابهامات است، یادآور شد: این ابهامات به مرور در حال رفع شدن است. کمااینکه تجربه پرداخت تسهیلات ازدواج در ابتدای تکمیل سامانه آن نیز حاکی از کندی روند تسهیلات در آغاز به کار سامانه به دلیل ابهامات موجود و رفع آن از سوی بانک مرکزی بوده که بدیهی است با گذشت و مرور زمان، روند پرداخت تسهیلات فرزندآوری نیز از سرعت قابل قبول مورد نظر بانک مرکزی برخوردار خواهد شد.

طبق اعلام بانک مرکزی، وی با اشاره به یکی از چالش های اصلی در زمینه پرداخت تسهیلات فرزندآوری تأکید کرد: از سوی دیگر چالش مهم پرداخت تسهیلات فرزندآوری به نسبت تسهیلات ازدواج مراجعه و ثبت نام دفعتاً واحده والدین فرزندان متولدشده در سال ۱۴۰۰ در سامانه (که کل متولدین سال ۱۴۰۰ حسب آمارهای موجود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است) علاوه بر متولدین سال جاری است که این موضوع در هرحال علی‌رغم تلاش شبکه بانکی و مسئولیت قانونی و اجتماعی آنها موجب بروز صف طولانی در پرداخت این تسهیلات خواهدشد، کمااینکه در حال حاضر تعداد ۶۱۰ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات و طی مراحل ثبت نام، تعیین شعبه، تشکیل پرونده و تکمیل مدارک هستند.

به گفت صحابی، حسب قانون، تسهیلات یاد شده با اعتبارسنجی از متقاضیان و اخذ سفته یا با حداکثر یک ضامن قابل پرداخت است که این موضوع طی مکاتبات متعدد به شبکه بانکی ابلاغ و تأکید شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هم وطنان می‌توانند با مراجعه به «وب سایت بانک مرکزی»، «سامانه ارتباطات مردمی» در قسمت «ثبت درخواست»، با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج درخواست اقدام کنند.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات