ساخت مزرعه‌ ای به بزرگی کشور بلژیک در عربستان

عربستان در حال حفاری منطقه‌ ای به اندازه ۱۵ زمین فوتبال است تا یک ابر مزرعه باغبانی را در حومه نئوم تشکیل دهد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از تجارت‌نیوز؛ عربستان سعودی در حال همکاری با یک شرکت گلخانه‌ای هلندی برای ایجاد یک آب‌وهوای مصنوعی است؛ آب و هوایی که پیش‌بینی می‌شود بتواند این کشور را در بیابان زدایی به یکی از کشورهای مهم منطقه بدل کند.

عربستان در حال حفاری منطقه‌ای به اندازه 15 زمین فوتبال است تا یک ابرمزرعه باغبانی را در حومه نئوم تشکیل دهد؛ شهری کاملاً جدید که در ساحل دریای سرخ در حال ساخت است و تا صحرا امتداد دارد. این تعهد بزرگترین سرمایه‌گذاری فناوری غذایی برای کشوری است که چشم‌انداز خشک و دمای شدید تابستان، مدت‌هاست آن را برای تامین بیشتر مواد غذایی به واردات وابسته کرده است.

بیابان‌زدایی سعودی‌ها با کمک اروپا
باغبان هلندی Van Der Hoeven، قرارداد 120 میلیون دلاری با دولت عربستان سعودی بسته است که مستلزم طراحی و ساخت دو مرکز آزمایشی در حومه نئوم به همراه خدمات و بهره‌برداری از آنها در طول چندین سال است.

به گزارش بلومبرگ، امنیت غذایی برای برنامه‌ریزان پروژه 500 میلیارد دلاری نئوم در اولویت است. محمد بن سلمان قرار است بیابانی به وسعت بلژیک را به منطقه‌ای با فناوری پیشرفته بدل کند؛ این یک پروژه دو سر سود برای عربستان به حساب می‌آید؛ تامین غذا و کاهش دما در کنار امنیت غذایی و جذب توریست.

از زمانی که همه‌گیری جهانی و حمله روسیه به اوکراین شکنندگی زنجیره‌های تامین مواد غذایی آشکار شده و خطرات امنیت غذایی در خاورمیانه را برجسته کرده و به همین دلیل این فوریت به مسئله روز کشور عربستان بدل شده است.

سرمایه‌گذاری عربستان
در میان معاملات اخیر، صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی قراردادی را با AeroFarms مستقر در آمریکا امضا کرد تا شرکتی را در ریاض برای ساخت و راه‌اندازی مزارع عمودی سرپوشیده در پادشاهی و منطقه وسیع‌تر تأسیس کند. یکی دیگر از نهادهای دولتی عربستان سعودی ماه گذشته سرمایه خود را به عرضه سهام بزرگترین تولیدکننده مرغ برزیل متعهد کرد.

در نئوم (Neom)، عربستان سعودی به دنبال تخصص متخصصانی از هلند است که با وجود اینکه یکی از کوچکترین کشورهای اروپایی است، پس از آمریکا به دومین صادرکننده بزرگ کشاورزی جهان تبدیل شده است. قدرت کشاورزی هلند به لطف راه‌حل‌های نوآورانه مانند گلخانه‌های پیشرفته و کشاورزی عمودی، با اختصاص نیمی از زمین‌های کشور به تولیدات کشاورزی، افزایش یافته است.

جدا از رفع نیازهای شهر نئوم، هدف عربستان در نهایت تبدیل امکانات نوپای خود در این شهر جدید به یک مرکز غذایی منطقه‌ای است.

به گفته خوان کارلوس موتمایور، مدیرعامل Neom Food، این کلانشهر، آینده عربستان سعودی را تغذیه خواهد کرد و در عین حال نمونه‌ای برای کشورهای دیگر در سراسر جهان است که در میان تغییرات آب‌وهوایی با امنیت غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اهداف عالی عربستان
معتمیور می‌گوید: «این پروژه پس از آماده شدن دو گلخانه آزمایشی به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت. ساخت‌وساز زودتر در سال 2023 آغاز شد و برنامه‌ریزی برای تکمیل امکانات آزمایشی تا سال آینده است. ما تا صدها هکتار را با انواع گلخانه‌ها گسترش خواهیم داد.»

نئوم برای رسیدن به هدف خود یعنی تولید بیش از 300 هزار تن میوه و سبزیجات به بیش از هزار هکتار گلخانه نیاز دارد، هدفی که در تلاش است در 8 تا 10 سال آینده به آن برسد.

این شرکت هلندی که مجموعه‌ای از جدیدترین فناوری‌های باغبانی را با هم ترکیب می‌کند (از جمله رشد محصولات زراعی مبتنی بر هوش مصنوعی و سیستم‌های پیشرفته تصفیه آب)، قصد دارد اولین سایت را از اوایل آگوست سال آینده آغاز کند.

در یک مکان، یک سیستم خنک‌کننده جدید خورشیدی و آب دریا برای کارکرد گلخانه در طول گرمای شدید تابستان پیشنهاد شده است. این رویکرد به طور قابل توجهی مصرف آب از شبکه محلی را کاهش می‌دهد.

در سایتی دیگر، گلخانه قرنطینه‌ای برای معرفی محصولات چند ساله به نئوم ساخته خواهد شد.

انتخاب نئوم، نمادی از تلاش‌های ولیعهد سعودی برای کنار گذاشتن اقتصاد یک تریلیون دلاری از اتکای آن به نفت و تبدیل شهر به بستر آزمایشی برای فناوری‌هایی است که می‌تواند زندگی روزمره را متحول کند.

با این حال، بیرون آوردن نئوم از مرحله برنامه ریزی و به واقعیت تبدیل شدن به یک چالش بوده است. عربستان تاکنون نتوانسته سرمایه‌گذاری خارجی زیادی را جذب کند و در تلاش‌ها برای ساختن شهری با زیرساخت‌های تقریباً موجود و اغلب مبتنی بر فناوری‌هایی که قبلاً استفاده نشده است، با شکست‌ها و تاخیر مواجه شده است.

معتمیور می‌گوید: «هیچ جای دیگری در جهان وجود ندارد که تلاش کند به اندازه‌ای که ما می خواهیم کشاورزی را برای شرایط خشک توسعه دهیم و اجرا کنیم.»

برچسب ها :
 
از   1   رای
2

عکس های خبر

نظرات