مسکو شروط روسیه برای صلح با اوکراین را اعلام کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با رد هرگونه اولتیماتوم اوکراین برای روسیه، شروطی را برای صلح پایدار با کی‌یف مطرح و تاکید کرد که نشست اخیر جده در عربستان، هیچ ارزشی ندارد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: «ماریا زاخارووا» امروز (دوشنبه)، تصریح کرد که حل و فصل جنگ اوکراین تنها در صورتی امکانپذیر است که کی‌یف دست از خصومت و حملات تروریستی بردارد و کشورهای غربی نیز پمپاژ تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، زاخارووا در خصوص وضعیت اوکراین توضیح داد: «ما متقاعد شده‌ایم که یک راه‌حل کاملاً جامع و پایدار و منصفانه، تنها در صورتی امکانپذیر است که رژیم کی‌یف، دشمنی‌ و حملات تروریستی را متوقف کند و حامیان غربی این کشور نیز ارسال تسلیحات به اوکراین را متوقف کنند.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین همچنین اداه داد که «مبانی اولیه حاکمیت اوکراین یعنی بی‌طرفی و وضعیت عدم تعهد و غیراتمی بودن آن باید مورد تأیید قرار گیرد».

زاخارووا در خصوص پیش‌شرط صلح با اوکراین توضیح داد: «حقیقت مربوط به قلمروهای جدید که در نتیجه اراده ساکنان مناطق جدید روسیه برای تعیین سرنوشت خود شکل گرفته و مطابق با منشور سازمان ملل است، باید به رسمیت شناخته شود».

سلاح‌زدایی و نازی‌زدایی اوکراین، حق شهروندان روس زبان و اقلیت‌های ملی باید مطابق با قوانین داخلی و بین‌المللی تضمین شود».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به این موارد گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که صلح و امنیت بین‌الملل که روسیه برای آن در حال نبرد است، مشروط به این عناصر و شروط است».

وی سپس به نشست اوکراین در جده که بدون حضور روسیه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: «هرگونه نشست در مورد اوکراین که بدون مشارکت روسیه و بدون در نظرگرفتن منافع آن برگزار شود، هیچ ارزشی ندارد».

وی سپس با انتقاد از مفاد فرمول صلح زلنسکی که اولتیماتوم‌هایی را برای روسیه مشخص کرده گفت: «کی‌یف و غرب با پیشبرد فرمول زلنسکی سعی می‌کنند پیشنهاد صلح دیگر کشورها را کم اهمیت جلوه دهند و این‌که هیچ‌یک از بندهای فرمول زلنسکی در جهت یافتن راه حل دیپلماتیک برای این بحران نیست. حل مسئله اوکراین بر اساس اولتیماتوم‌های بی‌معنا برای روسیه غیرممکن است».

زاخارووا سپس با اشاره به این موارد گفت: «مسکو همواره پذیرای راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین بوده و هست و آماده پاسخ به پیشنهادات جدی است».

مطالب پیشنهادی
logo
با این آموزش فارکس درآمدت رو نامحدود کن!👉


روز یکشنبه هفته جاریف «دیمیتری پسکوف» سخنکوی کاخ کرملین روسیه تصریح کرد که در حال حاضر هیچ زمینه‌ای برای توافق صلح با اوکراین وجود ندارد.

جده طی روزهای شنبه و یکشنبه (۱۴ تا ۱۵ مرداد) میزبان گفت‌وگوها برای راه‌حل‌های صلح‌آمیز در خصوص بحران اوکراین بوده است. روز اول، نشست بین‌المللی جده برای پایان دادن به جنگ اوکراین پس از چند ساعت گفت‌وگو، همان‌طور که احتمال می‌رفت بدون صدور بیانیه پایانی به اتمام رسید. روز گذشته نیز برخی هیأت‌های حاضر در جده در نشست‌های دوگانه با یکدیگر دیدار کردند.

علی‌رغم آن‌که مسکو برای صلح با کی‌یف ابراز تمایل کرده است اما ارتش اوکراین طی هفته‌های اخیر حملات خود علیه مواضع روسیه را تشدید بخشیده است و رسانه‌های غرب از ارسال تسلیحات غرب از جمله موشک‌های دوربرد به اوکراین برای نبرد با روسیه خبر داده‌اند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات