گردش مالی 300 میلیون دلاری اسباب‌بازی در ایران

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران با بیان اینکه گردش مالی صنعت اسباب بازی در ایران سالانه 300 میلیون دلار است، گفت: از این بازار فقط 35 درصد مربوط به تولید داخلی است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران امروز نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد. در این نشست عنوان شد که صنعت اسباب بازی در واقع یک تولید فرهنگی و سپس صنعتی است که گردش مالی این صنعت سالانه 300 میلیون دلار است که از این بازار بزرگ فقط بین 30 تا 35درصد مربوط به تولید داخل و بقیه بازار از محل واردات رسمی و یا غیررسمی تأمین می‌شود.

یکی دیگر از گلایه‌های تولیدکنندگان اسباب‌ بازی این بود که چون صنعت اسباب بازی یک تولید فرهنگی است باید معاف از مالیات باشد در حالی که هم مالیات بر درآمد و هم مالیات بر ارزش افزوده از تولیدات اسباب بازی داخلی گرفته می‌شود.

در این نشست غلامرضا دیزجی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی گفت:‌بازار بزرگ صنعت اسباب بازی در ایران سالانه نزدیک به 20 میلیون دلار تولید داخلی اسباب بازی صورت می‌گیرد و حدود 160 میلیون دلار نیز واردات قانونی و غیرقانونی اسباب بازی انجام می‌شود اما گردش مالی اسباب بازی در ایران سالانه حدود 300 میلیون دلار است. به علت اینکه فاصله بین قیمت تولید شده و قیمت بازار بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد:‌ سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران با توجه به جمعیت زیر 14 سال مخاطب اسباب بازی و نیز 2 میلیون نفر بزرگسال، 15دلار در سال است و هر خانواده سالانه حدود 400 هزار تومان اسباب بازی برای فرزندان خود خریداری می‌کنند. این رقم به طور متوسط در دنیا 400 دلار، در استرالیا، فرانسه و آلمان سرانه مصرف اسباب بازی 500 دلار، در کشور ترکیه 70دلار است.

 

دیزجی گردش مالی اسباب‌بازی در ایران را با توجه به جمعیت 20 میلیونی مصرف‌کننده اسباب بازی سالانه 300 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: عمده این اسباب بازی از خارج تأمین می‌شود و سهم تولید داخل 30 تا 35 درصد است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران در مورد قاچاق اسباب بازی به کشور گفت: آمار باید از سوی مسئولان گفته شود اما حدود 90 میلیون دلار در سال قبل قاچاق اسباب بازی به کشور صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا واردات اسباب بازی ممنوع است، عنوان کرد: واردات اسباب بازی ممنوعیت ندارد اما شورای نظارت بر اسباب بازی که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد بر واردات رسمی اسباب بازی نظارت می‌کند و سهم واردات رسمی از این بازار اندک بوده و سهم قاچاق بیشتر است. مجوزهای تولید و واردات را شورای نظارت بر اسباب بازی صادر می‌کند.

دیزجی با بیان اینکه همه شخصیت کودک تا 6 سالگی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اسباب بازی مفید می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار کمک کند به عنوان مثال کودک را خلاق، کارآفرین و متفکر بار بیاورد و یا اینکه اگر اسباب بازی نامناسب باشد او را مصرف کننده بار بیاورد.بنابراین اهمیت صنعت اسباب بازی برای تصمیم‌گیران و حاکمان کشور باید مشخص باشد و انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی این وظیفه را دارد که همصدایی در این صنعت ایجاد کند و به گوش همه مردم و مسئولان برساند چون اسباب بازی بر سلامت روح و روان کودکان یعنی آینده‌سازان کشور اثر مستقیم دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران همچنین عنوان کرد:‌ قیمت اسباب بازی درب کارخانه بسیار پایین‌تر از بازار است و بنابراین ارزش تولیدات داخلی حدود 20 میلیون دلار و ارزش واردات رسمی و غیر رسمی 160 میلیون دلار است.

وی با توجه به اینکه اسباب بازی یک کالای هویت‌ساز است و سال‌های کودکی قبل از شروع الفبا با اسباب بازی سروکار دارد، گفت: اسباب بازی می‌تواند هویت آینده کودک را شکل دهد و قطعاً یک کالای فرهنگی به شمار می‌رود.

دیزجی در مورد نظارت بر اسباب بازی گفت: مسئولیت انجمن تولیدکنندگان بحث نظارت نیست شورای نظارت این مسئولیت را برعهده دارد و بحث بهداشت و تعزیرات هم وظیفه نظارت را برعهده دارند. عمده کار انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی تقویت تولیدکنندگان و حمایت از آنان است که به حداقل استانداردها برسند چون اسباب بازی در کشور جزو کالایی است که دارای استاندارد اجباری است. ما تلاش می‌کنیم تولید با کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد.

به گفته رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران اظهار داشت: اگر کسی در زمینه تولید غیر بهداشتی تخلف کند برخورد قانونی باید صورت گیرد اما کار اصلی انجمن جهت ارتقای دانش با همه محدودیت‌ها و استانداردها است.

وی با بیان اینکه تولید اسباب بازی در واقع یک تولید فرهنگی به شمار می‌رود اما هم مالیات بر ارزش افزوده به شکل کامل در این صنعت گرفته می‌شود و هم مالیات بر مجموع درآمد از آن اخذ می‌شود و طی 2 سال گذشته 17 درصد از تولیدکنندگان اسباب بازی به دلیل فشار اقتصادی از این صنف خارج شده‌اند.

دیزجی یکی از مشکلات دیگر را کمبود سرمایه در گردش عنوان کرد و بیان داشت: نیاز سرمایه در گردش سه برابر شده است اما جریان نقدینگی به این میزان افزایش نیافته است.

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ایران گفت: اگر کتاب یک محصول فرهنگی است که از مالیات معاف است و حمایت می‌شود باید اسباب بازی برای کودک هم که یک کالای فرهنگی است از مالیات معاف شود و مورد حمایت قرار گیرد.

به گفته وی، کالاهای فرهنگی طبق مصوبه سازمان مالیاتی شامل دریافت مالیات نمی‌شود اما در مورد اسباب بازی که یک کالای فرهنگی معافیت مالیاتی عملیاتی نمی‌شود و وقتی می‌گوییم چرا مالیات می‌گیرید گفته می‌شود فعلاً مشکل اقتصادی داریم و باید مالیات بگیریم.

دیزجی یکی دیگر از مشکلات صنعت اسباب بازی را فاصله بین قیمت تمام شده اسباب بازی و بازار مصرف‌کننده دانست و گفت: گاهی سود تولیدکننده به اندازه‌ای نیست که بتواند 9 درصد ارزش افزوده پرداخت کند.

برچسب ها :
 
از   1   رای
1

عکس های خبر

نظرات