پایان مذاکرات سه ساعته هنیه و امیرعبداللهیان پشت درهای بسته

وزیر امور خارجه ایران و رئیس دفتر سیاسی حماس پنجشنبه شب درباره آخرین تحولات غزه و موضوع آتش بس که گفته می شود از صبح جمعه قرار است اجرایی شود، بیش از سه ساعت پشت درهای بسته گفت‌وگو کردند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این با نخست وزیر قطر که همزمان وزیر امور خارجه این کشور است، رایزنی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز پنجشنبه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر دیدار کرد.

امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه در راس هیاتی به منظور دیدار با مقامات قطری وارد دوحه شد.

تحولات غزه، موضوع آتش بس و تبادل اسرا از موضوعات مورد بحث در این دیدار است.

قطر میانجی گری میان حماس و نیروهای مقاومت و رژیم اسرائیل را از ابتدای شروع جنگ در غزه بر عهده دارد و در پی تلاش های انجام شده حماس و رژیم اسرائیل بر سر یک توافق موقت به مدت چهار روز و تبادل محدود اسرا توافق کردند.

بر اساس گزارش رسانه های خارجی، گفته می شود به احتمال قوی آتش بس از صبح روز جمعه ۲ آذر اجرا شود.

توافق به دست آمده شامل آزادسازی ۵۰ زن و کودک در غزه در مقابل آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی است. از جمله کسانی که در مرحله اول توافق آزاد خواهند شد، سه شهروند آمریکایی شامل دو زن و یک دختر بچه سه ساله هستند.

قرار بود اجرای این آتش‌ بس پس از ۲۴ ساعت از اعلام رسمی توافق آغاز شود اما توافق بر سر برخی جزییات آتش بس اجرای آن را تا کنون به تاخیر انداخته است.

منابع نزدیک به مذاکرات مربوط به تبادل اسرا و اعلام آتش بس تاکید دارند که در این مرحله تمرکز بر تبادل اسرای غیرنظامی است.

گفته می شود حدود ۱۰۰ تن از اسرای در اختیار حماس غیرنظامی هستند.

با وجود گذشت حدود ۵۰ روز از حملات شدید رژیم اسرائیل به غزه و کشتار بیش از ۱۳ هزار نفر، رژیم صهیونیستی بدون دستاورد و پیشرفت نظامی و بدون اینکه حماس و نیروهای مقاومت را از مواضع خود عقب براند، حاضر به تبادل اسرا و اعلام آتش بس موقت شد.

برچسب ها :
 
از   1   رای
3

عکس های خبر

نظرات