تعطیلی بسیاری از دامداری‌های استان فارس

گرانی قیمت ها در روزهای گذشته بسیاری از محصولات را از سفره‌های خانوارها و اقشار کم در آمد حذف کرده است و این در حالی است که بعضی از شرکت ها و کارخانه های لبنی به دلیل اینکه نتوانستند قیمت محصولاتشان را گران کنند اقدام به کاهش وزن محصولات‌شان کردند. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دولت سیزدهم از اجرای حذف ارز ترجیحی دفاع می کند و از آن با عنوان جراحی اقتصاد ایران نام می‌برد و تاکید می‌کند که امکان به تعویق انداختن بیشتر حذف ارز ترجیحی وجود نداشت اما هنوز این طرح تمام و کمال اجرا نشده صدای بسیاری از اصناف و تولیدکنندگان از جمله دامداران را در آورد‌ه است. گرانی ناشی از این طرح بر نهاده های دامی و۵ برابری قیمت جو، ذرت و سویا شرایط سختی را برای دامداران رقم زده است، به طوری که این موضوع سبب گرانی قیمت لبنیات و کاهش مصرف آن در میان خانوارها شده است.

گرانی قیمت نهاده های دامی با قیمت محصولات همخوانی ندارد
آن طور که روستا رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس می گوید: در حال حاضر وضعیت دامداران استان فارس به هیچ وجه خوب و مناسب نیست و متاسفانه افزایش قیمت ها با نرخ های مواد اولیه همخوانی ندارد و این در حالی است که با پول فروش هر کیلو شیر می توانستیم حدود سه کیلو جو و ذرت خریداری کنیم.

سیروس روستا با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر با پول فروش یک کیلو شیر می توانیم تنها یک کیلو جو خریداری کنیم می افزاید: در حال حاضر قیمت هر کیلو شیر خام حدود 12 هزار تومان است که در نقطه مقابل قیمت هر کیلو جو و ذرت هم به 12 هزار تومان رسیده است و این در حالی است که قیمت هر کیلو سویا 17 هزار تومان است.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس با اشاره به اینکه متاسفانه دامداران در شرایط فعلی به هیچ وجه خواستار فشار بر مردم نیستند، می گوید: اما ذکر این نکته ضروری است که ارزان بودن قیمت شیر و لبنیات باعث می شود تا مردم از لبنیات بیشتر استفاده کنند.

ورودی مواد اولیه با خروجی محصولات هماهنگ نیست
روستا در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ورودی مواد اولیه با خروجی محصولات هماهنگ نیست، می گوید: در حال حاضر کارخانه ها شیر خام را از دامداران خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه تزریق ارز 4200 تومانی به بازار تاثیر چندانی بر بازار دامداران و لبنیات نداشت می افزاید: اگرچه این ارز تنها به چند کالاهای خاص اختصاص می یافت بنابراین این مهم نمی توانست چندان تاثیری در تامین مواد اولیه دامداران داشته باشد اما ذکر این نکته ضروری است که که دامداران بر این باور بودند که ارز باید تک نرخی شود.

روستا با بیان اینکه ایجاد فاصله میان ارز نیمایی و آزاد به هیچ وجه به نفع دامداران و تولید کنندگان نیست بیان می کند: متاسفانه دامداران در این شرایط باید جهت واردات محصولات و نهاده های دامی ساعت ها در صف در انتظار ارز نیمایی بمانند که این مهم سبب کندی روند می شود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس با اشاره به اینکه بی شک تک نرخی شدن ارز تکلیف دامداران و تولید کنندگان را مشخص می کرد خاطر نشان می کند: قطعا در این شرایط دامداران می توانستند به راحتی نهاده های دامی را تهیه کنند.

روستا با اشاره به اینکه شاهدیم که به مرور زمان اختلاف قیمت ارز نیمایی و آزاد در حال زیاد شدن است خاطر نشان می کند: قطعا بازار در برابر گرانی ها مقاومت می کنند و این در حالیست که امکان دارد لبنیات را کمتر مصرف کنند اما این که بخواهند شیراز را از سبد غذایی شان حذف کنند امکان پذیر نیست.

حذف لبنیات از سفره مردم باعث سو تغذیه می شود
وی با بیان اینکه گرانی های روز گذشته فشار زیادی را بر مردم وارد کرده است و مردم ترجیح می دهند تا پولشان را در بخش های مهم و اولویت دار هزینه کنند می گوید: در حال حاضر حذف لبنیات از سفره مردم باعث سوء تغذیه و مشکلات زیادی برای مردم می شود.

افزایش 5 الی 6 برابری نرخ نهاده های دامی
روستا در ادامه از افزایش هزینه های گاوداری و نگهداری دام برای دامداران انتقاد می کند و می افزاید: در شرایط فعلی قیمت یک تن جو از 20 میلیون تومان به حدود 120 میلیون تومان افزایش یافته و این در حالی است که دامداران برای خرید یک کامیون جو باید بیش از 120 میلیون تومان هزینه کنند که تمام این موارد سبب شده تا میزان گردش مالی دامداران و گاوداری ها بسیار افزایش یابد.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران فارس با بیان اینکه دامداران به هیچ وجه نمی توانند دام ها را رها کنند می گوید: در حال حاضر دامداران باید برای زنده نگه داشتن دام ها بسیار فعالیت کنند از طرف دیگر شاهدیم که در ماه های گذشته بسیاری از دامداری‌های سطح استان تعطیل شده‌اند و در نقطه مقابل بسیاری از افراد و دامداران هم با ظرفیت ناچیز فعالیت می‌کنند.

کل سیاستگذاری های حذف ارز 4200 تومانی اشتباه بود
رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه کل سیاستگذاری های حذف ارز 4200 تومانی اشتباه بوده است می گوید: اتفاقاتی که از سال‌های گذشته تاکنون در بخش اقتصاد رخ داده باعث افزایش و گرانی قیمت ها شده است.

خسرو فروغان با اشاره به اینکه افزایش قیمت در ماه های گذشته باعث گرانی قیمت حمل و نقل و کشتیرانی شد، می‌افزاید: متاسفانه خشکسالی‌های سال گذشته تاکنون هم سبب شد تا دام و طیور در تغذیه با مشکلات مواجه شوند.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر بازار نهاده های دامی می گوید: با توجه به اینکه حجم گسترده ای از محصولاتی مانند گندم، ذرت و ..... از کشور اوکراین و روسیه تامین می شود بنابراین جنگ میان این دو کشور اختلال در واردات این محصولات به ایران وارد کرده است.

70 درصد کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شود
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازگانی فارس با اشاره به اینکه متاسفانه ایرادات جدی که در موضوع واردات محصولات به داخل از کشور از سال 97 آغاز شد باعث شد تا وارد کنندگان در بخش تخصیص ارز با مشکلات متعددی مواجه شوند می افزاید: تزریق قطره چکانی ارز به بازار توسط دولت باعث شدت تا بسیاری از کالاها به صورت قاچاق وارد کشور شود و این در حالی است که حدود 70 درصد کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ورود کالای قاچاق به کشور باعث می شود که عوارض و مالیات به دولت پرداخت نشود می گوید: متاسفانه دولت تنها از افراد شناخته شده و شناسنامه دار مالیات دریافت می کند و این در حالی است که نبود یک ساختار مناسب سبب شده تا افراد ناشناخته که محصولات را به صورت قاچاق وارد کشور می کنند از پرداخت مالیات و عوارض فرار کنند.

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به اینکه افزایش چند برابری هزینه گاز و سوخت و ... سبب شده تا واحدهای تولیدی با مشکلات متعدد مواجه شوند تصریح می کند: متاسفانه دولت زمان مناسبی را برای حذف ارز ترجیحی انتخاب نکرد و این در حالی است که حذف ارز 4200 تومانی سبب شد تا میزان مالیات و .... واردات باعث شده تا بر اساس ارز حاشیه بازار از تولید کنندگان دریافت شود.

فروغان در ادامه با اشاره به اینکه حدود 80 الی 90 درصد مواد اولیه محصولات ما وارداتی است می افزاید: افزایش قیمت شیر تاثیر زیادی را بر لبنیات و حذف آن از سفره مردم می گذارد.

وی با اشاره به اینکه نگه داشتن اجباری قیمت بعضی از کالاها توسط دولت باعث شده تا میزان حجم بعضی کالا ها نسبت به گذشته کمتر شود می گوید: در شرایط فعلی شاهدیم که حجم بسته های پنیر کاهش یافته و تولید کنندگان در حال حاضر اقدام به زیاد کردن آب پنیر می کنند.

جراحی اقتصادی در شرایط فعلی باعث مرگ اقتصاد می‌شود
وی با اشاره به اینکه جراحی اقتصادی در شرایطی که ابزار مناسب وجود ندارد باعث مرگ اقتصاد می شود می افزاید: متاسفانه در حال حاضر به نظر می رسد جراحی اقتصادی با شرایط فعلی کشور و جامعه همخوانی نداشت.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات