آموزش حضوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اول مهر

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید گفت: تاکنون جمع بندی نهایی در رابطه با آموزش حضوری انجام نشده، هر چند در مشورت ها با وزارت و پرورش و ستاد ملی کرونا مطرح کردیم که ناچاریم مدارس را در فاز اول به صورت تمام حضوری، تمام مجازی و یا تلفیقی از این دو فعال کنیم. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دکتر"محمدمهدی زاهدی" در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آموزش و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: دنیا از یک سال و هشت ماه قبل دچار پاندمی کرونا شد که عوارض زیادی در حوزه های مختلف داشت و یکی از آنها حووزه آموزش بود.

وی ادامه داد: برخی کشورها که از قبل روی مباحث آموزش مجازی و روش های جدید پلت فرمی(سکویی) کار کرده بودند، توانستند با این وضعیت کنار بیایند اما در کشور ما آمادگی لازم برای مواجهه با بیماری ب ویژه در بحث آموزش وجود نداشت و به ناچار سیستم شاد برای فضای مجازی تعریف و صدا و سیما با شبکه های مختلف به کمک وزارت آموزش و پرورش آمد و دروس را ارائه کرد.

زاهدی تصریح کرد: آموزش مجازی با تنگناهایی روبه رو بود و بیش از ۳ میلیون دانش آموز در کشورمان نتوانستند از آموزش مجازی بهره کافی ببرند و یکی از دلایل نبود اینترنت پرسرعت در کشور و مسئله دیگر عدم قدرت خرید وسائل ارتباط هوشمند در برخی خانواده ها بود و این دانش آموزان آسیب جدی دیدند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: حتی برای کسانی که آموزش مجازی می دیدند، نتوانستیم آنطور که لازم است در بعد پرورشی کار کنیم ضمن اینکه کلاس حضوری و ارتباط عاطفی بین معلم و دانش آموزان و بچه ها با یکدیگر به رشد فکری، اجتماعی، هم زیستی و آشنایی با مسائل اجتماعی کمک زیادی می کند و در کنار آن بحث تربیت خیلی مهم است که آسیب جدی دیدیم.

وی تصریح کرد: این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند و آسیب های جدی آموزشی در دوره ابتدایی در آموزش مجازی وجود دارد و باید کاری کنیم تا می توانیم نظام آموزشی را در کمترین زمان ممکن بتوانیم به صورت حضوری اداره و مدارس را باز کنیم هرچند این کار راحتی نیست.

زاهدی اظهار کرد: تاکنون جمع بندی نهایی در رابطه با آموزش حضوری انجام نشده و امیدواریم تا پایان هفته آینده در ستاد ملی کرونا با پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش و مشورت کمیسیون آموزش این جمع بندی را اعلام کنیم هر چند در مشورت ها با وزارت و پرورش و ستاد مطرح کردیم که ناچاریم مدارس را در فاز اول به صورت تمام حضوری، تمام مجازی و یا تلفیقی از این دو فعال کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با ارائه پیشنهاداتی درباره فعالیت مدارس گفت: ۷۱۹۸ مدرسه در کشور با کمتر از ۱۳ دانش آموز داریم و قریب به ۵۰ درصد مدارس ما کمتر از ۷۵ دانش آموز دارند که باید دسته بندی شوند و همه مقاطع محدودیت ها و مزایایی دارد که برای آموزش حضوری و مجازی باید براساس آن تصمیم گیری شود.

وی افزود: مدارسی که دانش آموزان کمی دارند، به راحتی می توانند کلاس ۱۵ نفره را حضوری برگزار کنند و آنهایی که تعداد دانش آموزان متوسط است، تقسیم بندی ساعتی صورت بگیرد.

زاهدی اظهار کرد: براساس هماهنگی وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش اکثر قریب به اتفاق معلمان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند. ممکن است معلمی به هر دلیلی واکسن نزده باشد اما شرایط فراهم است و همه کادر مدرسه و حتی نیروهای خدماتی مدارس واکسن زده و در حال تزریق هستند و برنامه ریزی شده تا ۲۱ شهریورماه جاری دوز دوم واکسن معلمان و ... زده شود.

وی بیان کرد: اکنون واکسیناسیون معلمان اجباری است و ممکن است فردی به دلیل بیماری و موارد استثناء از زدن واکسن منع شود اما اصل بر این است تمام معلمان و کادر آموزشی، پرورشی، اداری و سرایداری واکسن کرونا بزنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: با توجه به اینکه بچه ها ممکن است ویروس را به خانواده انتقال بدهند باید خیالمان از جانب والدین دانش آموزان نیز راحت شود لذا آنها نیز باید واکسینه شوند تا مشکلی به وجود نیاید.

وی افزود: در شهرهای بزرگ بچه ها با سرویس مدارس تردد می کنند که برای رانندگان سرویس مدارس نیز برنامه ریزی شده واکسن کرونا دریافت کنند.

زاهدی تصریح کرد: اینکه در تولید واکسن داخلی براساس قول هایی که داده شده بود، بدقولی شده و باید الان ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی و بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن خارجی داشته باشیم و عملی نشده، انتقاد داریم اما برای معلمان، والدین و موارد برنامه ریزی شده، واکسن داریم.

وی بیان کرد: باید ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسن بزند تا ایمنی در کشور ایجاد شود و اصل برای ما این است بچه ها سالم باشند و باید خیالمان راحت باشد به واسطه حضور در کلاس به کرونا مبتلا نمی شوند؛ بخشی از این مسئله به محیط بیرون از مدرسه مربوط می شود و بچه های دبیرستانی راحت تر به محیط بیرون رفت و آمد دارند لذا باید به صورت آرام آرام با لحاظ کامل پروتکل های بهداشتی و اصل قرار دادن سلامت دانش آموزان مدارس را به سمت حضوری شدن ببریم.

زاهدی درباره عدم دریافت واکسن کرونا در معلمان غیرانتفاعی گفت: معلمان مدارس غیرانتفاعی برخی تمام وقت و استخدامی هستند و طبق مصوبه شامل واکسن می شوند و برخی پاره وقت یا حق التدریس هستند که توصیه جدی داریم وزارت آموزش و پرورش واکسیناسیون این گروه را انجام بدهد و بنای کمیسیون آموزش این است هر کس در مدرسه هست، واکسن را دریافت کند و حتما این مسئله را دنبال می کنیم.

وی بیان کرد: نظام مصمم است از روز اول مهرماه سال تحصیلی آغاز شود و براساس آنچه عرض کردم، حضوری کامل، مجازی کامل و یا ترکیب حضوری و مجازی تا هفته آینده برنامه ریزی می شود و یکی از مطالبات و توافقات ما با وزرت آموزش و پرورش این بود که اختیارات بیشتری به مناطق مختلف کشور بدهند و یک نسخه واحد برای همه استان ها نپیچیم. هر استان بهتر می تواند برای خودش تصمیم گیری بکند همانطور که شرایط جنوب با شمال استان کرمان متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آموزش و پرورش با مشکلات زیادی در آغاز سال تحصیلی مواجه است و یکی از آن ها کمبود حدود ۴۷ هزار معلم است که دردسر ایجاد می کند و از وزارتخانه درخواست داریم تلاش خود را بکند تا کمبود ایجاد نشود.

وی ادامه داد: در ماه های گذشته اقداماتی صورت گرفته و ۷۲۰۰ نفر سرباز معلم، ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر خرید خدمت و ۱۷ هزار نفر از معلمان تمام وقت استفاه شود اما کمبود نیرو موجب می شود در جاهایی که نتوانیم سرویس لازم را به دانش آموزان بدهیم و وقت کم است و باید در ۲۰ روز باقی مانده وزارتخانه تلاش خود را انجام بدهد.

زاهدی درباره طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: این اطمینان را می دهم کمیسیون آموزش با عشق و علاقه به جامعه فرهنگیان این طرح را دنبال می کند و مصوبه لازم را داشته ایم و به هیئت رئیسه مجلس ارسال شده و باید در دستور کار قرار بگیرد که امیدواریم به زودی با یک اولویت در دستور کار قرار بگیرد و مطمئن هستم با رای بالایی مصوب خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس درباره استخدام معلمان مدارس غیردولتی گفت: ما همه را به یک چشم می بینیم و این افراد می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.

وی در ادامه درباره فعالیت دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: در دانشگاه ها هم تعداد دانشجو ها کمتر و هم امکانات دانشگاه ها بهتر است و کلاس ها بزرگ تر و پروکل ها راحت تر قابل اجراست.

زاهدی تصریح کرد: البته سلامت دانشجویان نیز برای ما اصل است و برنامه ریزی شده اعضای هیئت علمی و کادر دانشگاه ها نیز واکسن کرونا تزریق کنند و در کنار آن برنامه ریزی شده دانشجویان تحصیلات تکمیلی واکسن بزنند که برای دوره دکتری آغاز شده چون تعدا آنها به مراتب نسبت به دوره های دیگر کمتر است و برگزاری حضوری کلاس های آنها بهتر است.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده آموزش دوره های تحصیلات تکمیلی از ابتدای مهرماه حضوری آغاز شود، تصریح کرد: در دوره آموزش عالی به مراتب نسبت به آموزش و پرورش مشکلات برگزاری حضوری کلاس ها کمتر است.

زاهدی در بخش چایانی سخنانش اظهار کرد: والدین به وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی کرونا اعتماد کنند که می تواند برای اینکه در کمترین زمان و با برنامه منسجم کلاس ها را به تدریج و آرام آرام به سمت حضوری پیش ببریم، موثر است تا هم دانش آموزان استفاده کنند و هم سطح آموزش مدارس را بالا بریم.

وی تصریح کرد: قبول کنیم در آموزش مجازی فعلی کیفیت آموزش بالا نیست و زمانی می توانیم این ادعا را داشته باشیم که نظام آموزش سکویی را پیاده کرده باشیم. با روند کنونی سطح اطلاعات بچه ها پایین می آید و والین باید حتما کمک کنند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات