۵۱۰۰ نفر از کوروش کمپانی شکایت کرده‌اند

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و اینکه این پرونده چند شاکی دارد؟ گفت: تعداد شکات این پرونده تعداد قابل توجهی هستند و اخرین آماری که داریم این است که ۵۱۰۰ نفر در این زمینه شکایت کردند.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تشکر از حضور خوب و صمیمانه مدیران رسانه‌ها در جلسه با رییس قوه قضاییه درباره برنامه قوه قضاییه در خصوص تحقق شعار سال، گفت: رهبری معظم انقلاب از ما مسئولان انتظار عمل کردن به شعارها را دارند لذا تلف کردن زمان پیرامون ابعاد تئوریک شعارها راه رسیدن به ابعاد آن را دشوار می سازد. به میدان کشاندن ظرفیت‌های عظیم مردمی در میدان اقتصاد و تولید نیازمند مانع زدایی از حضور و مشارکت مردمی است لذا رفع موانع تولید برای مردم از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

وی افزود: قوه قضاییه خود را از مخاطبان اصلی موضوع دانسته است و معتقدیم که همراهی قوا بر اجرای منویات رهبری شرط اصلی این راه است.

ستایشی گفت: در موضوع عفو مورد نظر رهبری اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اقداماتی را در هفته گذشته از ناحیه رژیم نحس صهیونیستی شاهد بودیم و خدوم ترین فرماندهان کشور را در قاعده مندترین محیط بین المللی ترور کردند. این تروریست‌های شرور با ترور فرماندهان کشور در غزه و لبنان و یمن و ... دست به اعمال ننگینی زدند اما وعده الهی و آزادی قدس شریف امروز بیش از پیش نزدیک شده و روز موعود جهانی بدون اسرائیل تحقق یافتنی تر شده است. پیگیری‌های حقوقی و قانونی با هدف رسواسازی این چهره فساد باید همزمان در ابعاد بین المللی دنبال شود. این رژیم نشان داده که هیچ قاعده و قانون را به رسمیت نشناخته و آبرویزی بین المللی برای خود ترتیب داده است.

ستایشی درباره رفع مشکل آبگرفتگی خوزستان گفت: دو پرونده برای دو دستگاه ذی مدخل تشکیل دادیم و در شعبه ۱۰ بازپرسی دادسرای انقلاب اهواز مطرح رسیدگی است و هر دو پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سالار آقاخانی در پرونده فساد ارزی گفت: سالار آقاخانی به اتهام مشارکت در قاچاق ارز و پرداخت رشوه به تحمل سه سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم شده است. این پرونده در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی و اجرای احکام است و در شرف عملیات اجرایی حکم صادره است.

ستایشی درباره طرح دعوا در مجامع بین المللی در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: طرح دعوا در این زمینه برعهده وزارت خارجه و دولت است. ظاهرا وزارت خارجه و وزیر و مقامات وزارتخانه مقدمات آنرا فراهم می کنند. قوه قضاییه در اجرای مقررات ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری از طریق دادستان کل مسئول پیگیری و نظارت طرح دعوای بین المللی توسط دولت است. روز یکشنبه معاونت امور بین الملل قوه قضاییه شرح مستوفی خدمت دادستان کل مرقوم کردند و به نقض اشکار قواعد بین المللی اشاره داشتند و تقاضای اعمال مقررات ماده ۲۹۰ قانون ایین دادرسی کیفری مصوب ۹۲ را از دادستان کل داشتند و خواهان دستور پیگیری و نظارت در تعقیب کیفری بودند. ان شاالله با اهتمامی که دادستان کل دارند این مورد با تلاش دولت کریمه به نتیجه موثر می رسد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های قوه قضاییه در زمینه حبس زدایی، کاهش جرایم و پیشگیری از وقوع جرم در سال جدید، گفت: در سال جدید در زمینه حبس زدایی طرح ویژه ملی استفاده هدفمند از نهادهای ارفاقی به منظور رفع مشکلات عمومی در دستور کار است.

وی ادامه داد: در این طرح مقرر شده است مشکلات خاص هر استان مشخص شود و پنج طرح خاص با مرحله بندی اجرایی تعریف و مسئول اجرای آن نیز دادستانی ها در سراسر کشور خواهند بود.

وی افزود: در دو سال اخیر در برنامه دادگستری ها شاهد استفاده از نهاد ارفاقی جایگزین حبس بوده است.

ستایشی در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی و اینکه این پرونده چند شاکی دارد؟ گفت: تعداد شکات این پرونده تعداد قابل توجهی هستند و اخرین آماری که داریم این است که ۵۱۰۰ نفر در این زمینه شکایت کردند. پرونده به صورت ویژه و خاص در حال رسیدگی است و دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۵ نظارت کامل دارند و بر این مهم ریاست قوه قضاییه تاکیدات موکد داشتند که از تمام ظرفیت قانونی بهره گرفته شود تا استرداد حقوق و وجوه شکات انجام شود.

وی افزود: ضمن پیگیری هایی که انجام شده، اقدامات خوبی در جهت شناسایی وجوه و اموال متهم و مرتبطین به عمل امده و اموال توقیف شده و در آتی به اقتضای تصمیمات قضایی موجبات تادیه حقوق مالباختگان انجام می شود. تلاش میکنیم اموال و وجوهی که توقیف نشده شناسایی شود.

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده کارخانه پلی اکریل اصفهان گفت: پرونده‌های متعددی له و علیه این شرکت مطرح شده است. این پرونده‌ها به دلیل اینکه دقیق مطابق موازین قانونی مورد رسیدگی واقع شود، از ناحیه مقامات قضایی استان تجمیع شده است. این پرونده‌ها به شعبه پنج بازپرسی دادسرای اصفهان ارجاع و در حال رسیدگی قضایی و در حال تحقیقات مقدماتی است.

وی افزود: نظریه کارشناسی پرونده ابلاغ شده است. یک شخصیت حقوقی تقاضای نظریه تکمیلی کرده است. پرونده تحقیقات مقدماتی در آینده نزدیک به پایان می‌رسد. پس از صدور قرار نهایی به مرجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

وی افزود: در این زمینه ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین اقدامات مجدانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دادگستری کل استان اصفهان، این کارخانه در حال بهره‌برداری و تولید محصولات است.

وی درباره پرونده سرهنگ جوانمردی گفت: حکم صادره در شعبه هم عرض صادر شده اما حکم غیرقطعی است، چنانچه محکوم علیه اعتراض کرده و تقاضای فرجام خواهی کند، این موضوع به دیوان عالی ارسال می شود.

وی افزود: درباره جنبه خصوصی این پرونده باید بگویم که در تمامی پرونده ها که واجد حیثیت خصوصی است، تمام اهتمام قوه قضاییه بر این استوار است که اقدام به تحقق صلح و سازش داشته باشیم. عده ای در این زمینه با تعابیری که دارند به عشق معصومین وارد می‌شوند و اقداماتی در جهت صلح و سازش انجام میدهند. ان شاءالله این پرونده در شمول آن باشد.

ستایشی در ادامه این نشست خداحافظی خود از سمت سخنگویی قوه قضاییه را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه حدود دو سال در سمت سخنگویی قوه قضاییه در خدمت شما عزیزان بودم، گفت: این نشست آخرین نشست است که در خدمت شما بودم و قرار است عزیز دیگری که با سابقه است عهده دار این مسئولیت خطیر باشند که ان شاءالله اطلاع رسانی خواهد شد. در این دو سال خدمت با برگزاری ۴۷ نشست حضور متعدد در جمع اصحاب رسانه را داشتم و بازدید از ایسنا یا رسانه‌های دیگر را داشتیم و سعی داشتیم تا در دسترس رسانه‌ها باشم و موارد را به صورت صحیح و صادقانه و متقن به اطلاع افکار عمومی برسانم. امیدوارم کوتاهی‌ها و تقصیرهایی که مرتکب شدم و نکته یا حرفی یا سخنی گفتم که نباید می‌گفتم را ببخشید.

ستایشی در پاسخ به سوال در رابطه با آخرین وضعیت تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی در قوه قضاییه در سال جدید، گفت: اینگونه موارد در صلاحیت و در شمول وظایف قوه مجریه است، منتظر اخذ مجوز برای تبدیل وضعیت نیروهای قوه قضائیه هستیم و اگر این مجوز از سوی دولت داده شود اقدامات قانونی بعدی آن را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید از اقدامات در این زمینه از مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و هیئت رئیسه آن تقدیر کنیم که پیگیری‌های لازم را برای لوایح و طرح‌های قضایی داشتند، گفت: با توجه به اینکه این اقدامات هنوز نهایی و ابلاغ نشده است نمی‌توانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم، اما اقدامات خوبی نیز دوستان در مجلس شورای اسلامی انجام دادند، تمامی نهادهای قوای حاکم و حاکمیت نظام نسبت به این افراد دغدغه‌مند هستند و پس از ابلاغ و تصویب در این زمینه انجام وظیفه خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره روند نظارت قوه قضاییه بر فیلم‌ها و سریال‌هایی که محتوایی حقوقی و قضایی دارند، گفت: نظارت مطلق باید از سوی مراجع ذی مدخل صورت بگیرد. به طور مثال، وزارت ارشاد وظیفه‌ای درباره نظارت بر رسانه‌ها دارد که مقدمتا باید صورت گیرد. ساترا باید مقرراتی که برای نظارتش در نظر گرفتند را به نحو احسن پیگیری کند.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده زمین ۱۰۰۰ میلیاردی حوزه علمیه ازگل گفت: موسسه پیروان اندیشه‌های قائم برابر سند اقاله ثبت شده به شماره ۲۳۵۱۴ به تاریخ ۹ فروردین ۱۴۰۳ دفتر اسناد رسمی ۱۴۶۷ تهران مورد خریداری شده را به حوزه علمیه امام خمینی (ره) اقاله کرده است.

وی افزود: بقیه مطالب را حاج آقا صدیقی فرمودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بعد از اتفاقات رخ داده در استان سیستان و بلوچستان تغییری در قوانین مربوط به استفاده از سلاح غیر مجاز ایجاد شده است و رویکرد دستگاه قضایی در این راستا چیست؟ گفت: از اتفاقات رخ داده که موجب شهادت فرزندان عزیز این کشور شد، بسیار متاسف هستیم و برای خانواده آنان طلب صبر داریم. به هرحال ضد انقلاب متمسک به استفاده از سلاح غیر مجاز شده است و باید روی این قضیه تدبیری اندیشیده شود. لایحه استفاده از سلاح و مهمات قبلا در قوه قضاییه تهیه و پس از تصویب دولت به مجلس ارسال شده و هم اکنون در دستورکار مجلس است. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم با درنظر گیری اولویت این موضوع در تسریع تصویب این مهم همکاری لازم را داشته باشند. مجلس نیز طرح دیگری در جهت تشدید مجازات قانون حمل سلاح و مهمات تهیه کرده که در نوبت صحن قرار دارد و اگر این لایحه تصویب شود، خلاهایی که فرا روی این موضوع است برطرف می‌شود و با افرادی که این سلاح‌ها را داشته و حمل می‌کنند، برخورد قانونی، قاطع و کافی صورت می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات درخواست عفو رئیس قوه قضائیه برا محکومان و موافقت رهبری به مناسبت عید فطر، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی مناسبت سال نو و ایام متبرک ماه رمضان همچنین فرا رسیدن عید سعید فطر با درخواست ریاست قوه قضائیه نسبت به عفو و یا تخفیف مجازات در مورد بیش از دو هزار نفر از افراد مستحق عفو و بخشودگی و یا کاهش مجازات موافقت کردند. در حال حاضر اقدامات اجرایی برای تحقق فرمان رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهیم.

وی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۱۲۷ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۸۵۸ نفر مشمول عفو منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده شدند. همچنین هزارو ۲۶۹ نفر باقیمانده مشمول تخفیف مجازات شدند.

ستایشی اظهار کرد: نکته ویژه و حائز اهمیت این است که ۲۹ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شدند، مجازات قطعی آن‌ها اعدام بوده که با تخفیف، مجازات و کیفر آن‌ها به حبس تغییر پیدا کرده است. ۵ نفر از افراد مشمول عفو نیز محکومان موضوع ماده ۲۰ هستند و شرایط اولیه عفو را نداشتند و رئیس قوه قضائیه عفو آن‌ها را درخواست کرده است؛ همچنین هزار و ۹۹۱ نفر نیز از محکومان دادگستری بودند که مورد عفو واقع شدند.

وی ادامه داد: دو نفر از افرادی که مشمول عفو شدند از محکومان سازمان قضائی نیروهای مسلح بودند و ۱۰۰ نفر نیز از محکومانی بودند که به موجب آرای صادره از ناحیه شعب سازمان تعزیرات حکومتی محکومیت یافتند که آن‌ها نیز مشمول عفو شدند. ۱۵۶ نفر نیز از محکومان مشمول عفو زندانیان نسوان و ۵ نفر نیز از اتباع بیگانه بودند. همچنین ۱۱ نفر محکومان امنیتی و ۵ نفر نیز محکومان زیر ۱۸ سال بودند که از این عفو بهره‌مند شدند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره سخنرانی رئیس قوه قضائیه با این محتوا که "امروز بعضی از مردم در فشار و تنگنا هستند و توقع دارند صلح فساد و تبعیض نباشند و از همه مسئول‌تر خود من هستم و اگر هر مقدار کوتاهی کردم و نتوانستم حق شما مردم را استیفا کنم و حق مظلومین را از ظالمین بگیرم" و مقصود رئیس قوه قضائیه از ظالمین چه کسی یا چه کسانی هستند؟ گفت: همانطور که پیش‌تر نیز گفتم رئیس قوه قضائیه این توجه و نگاه را دارند که اگر خدایی ناکرده کوتاهی صورت گرفته همچون پدر خانواده مراتب عذر خواهی خود را شجاعانه بیان کنند. این کار بسیار خوبی است. امیدواریم همه دست اندر کاران به این ویژگی اخلاقی زمانی که کوتاهی و تقصیری داشته‌اند، شجاعانه عذر خواهی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنجا که ظلمی واقع شده و خدایی نکرده مردم ناراحت و خسارت دیده و ضرری به آن‌ها وارد شده وظیفه داریم به موجب قانون و شرع مقدس به موضوع رسیدگی کنیم و هر آنکه ظلم کرده را به ملت بزرگوار و تا زمانی که مقررات اجازه می‌دهد، بگوییم. به نظر می‌آید بیانات رئیس قوه قضائیه ناظر بر همین است که قبول داریم، علی رغم تلاش‌های مجاهدانه و پیگیری‌های زائد الوصف انجام شده در خانواده قوه قضائیه در راستای تحقق عدالت در همه ابعاد است، اما گاهی ممکن است کسی مرتکب ظلم شود و در برخورد بهینه نسبت به آن ظلم کوتاهی به وجود بیاید، اما همه تلاش این است که کسی از مسئولیت خود غافل نشود چرا که اجرای عدالت شایسته ملت عزیز و بزرگوار ایران اسلامی است که همواره حماسه می‌آفرینند.

وی گفت: هر جایی که ایرادی وجود داشته باشد در جهت رفع ظلم و تبعیض ناروا منطبق با بند ۹ اصل سوم قانون اساسی اقدام می‌کنیم و مطمئن هستیم که همه مسئولان حاکمیت به این مهم توجه دارند و همگان وظیفه داریم در راستای تجلی عدالت تلاش کنیم.

برچسب ها :
 
از   1   رای
4

عکس های خبر

نظرات