کمبود نقدینگی در مخابرات

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: مشکل ما در نقدینگی است و ما به موضوع تکنولوژی به روز واقف هستیم که با حل شدن بحث تعرفه ای این مشکلات رفع می شود و با همدلی و همکاری رفع مشکل مخابرات شکل خواهد گرفت.

مطبوعات فارس : مجید سلطانی، امروز در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با موضوع مشتری مداری باید با آمار با رسانه ها صحبت کنم، بر اساس آخرین آمار موجود به طور میانگین ۸۵ درصد رضایت مشتریان داریم و به هر حال در بخش تلفن ۲۸ میلیون مشترک وجود دارد که ۲۰ میلیون مشترک فعال هستند و  در بخش پهن باند ثابت نزدیک ۶ میلیون مشترک ثابت وجود دارد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: گزینشی عمل نمی کند و در تمام پهنه جغرافیایی ارائه خدمت می کند و با شاخص های مختلف در طول سال های گذشته به سمت بهبود بوده است، البته این کافی نیست و در راستای بهبود خدمات گام بر می داریم و روند سیر حرکتی ما به سمت رضایت مشتری است.

وی اظهار کرد: شاخص های کیفیت شبکه ما که بین المللی است، از حد استاندارد بیشتر هست.

سلطانی با تاکید بر اینکه در رابطه با بحث تعرفه تلفن ثابت، گفت: تعرفه هیچ تغییری تاکنون نداشته است و سال ۹۴ هم کدسازی انجام شد و این طرح یک مزایایی برای مردم داشت و با کارهای کارشناسی انجام شد و اکنون در هم کدسازی نرخ پالس با تعریف گذشته وجود ندارد و قرار شد تغییر تعرفه بدهند که زیان هم کدسازی برای مخابرات رفع شود و در موضوع اصلاح تعرفه اقدامی صورت گرفت و این اقدام دچار مشکل شد و هشت هزار میلیارد تومان زیان به مخابرات زیان وارد شده که از جایی تامین نشده است.

وی اضافه کرد: درآمد میانگین خط تلفن در دهه ۸۰ میزان ۶ دلار بوده که الان به ۲۰ سنت رسیده است، منفعت دولت از واگذاری شرکت مخابرات حدودا یکصد هزار میلیارد تومان بوده است و سهام داران در این مدت هشت هزار میلیارد تومان برگشت سرمایه دریافت کرده اند این ارقام با هم همخوانی ندارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با یادآوری این مطلب که آرکو در اروپا ۲۰ یورو و در ایران یک یورو هست و دولت ها به مخابرات کمک می کنند، اضافه کرد: وقتی وارد مخابرات شدم بیت استریم متوقف بود و جو کنونی مخابرات را به سمت انجام بیت استریم برده ایم که حدود هشت شرکت قرارداد بسته ایم و باید سیستم ها تغییر کند و مقاومتی از سوی مخابرات برای ایجاد بیت استریم وجود ندارد.

سلطانی با تاکید بر اینکه تا قبل از تغییرات دولت جدید دولت اعلام کرد، ۶۰ درصد هزینه پرسنل را افزایش داده است، اضافه کرد: به دولت قبل هم اعلام کردیم اگر شما می گویید تعرفه را افزایش داده اید حاضریم به تعرفه پالس محور سال ۸۲ برگردیم.

وی افزود: روزی که مخابرات خصوصی شد کمتر از یکصد هزار پورت ADSL وجود داشت و امروز ۱۰ میلیون پورت  ADSLدارد که نشان از حجم سرمایه گذاری دارد و در رابطه با بیت استریم توافق جدید را با تمام شرکت ها ارسال کرده ایم.

مدیرعامل مخابرات ایران با اشاره به اینکه وقتی تعرفه ها کم باشد، توان مخابرات را از توسعه می گیرد و این فقط به مخابرات ارتباط ندارد و سایر شرکت هایی که در بحث شبکه فعال هستند هم از این مشکلات صنعت مخابراتی متاثر می شوند، اظهار کرد: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان املاک ما به خاطر بدهی ها تهاتر شده است و بخشی هم از آن به صورت هزینه وارد شرکت شده است و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در مورد توسعه در نظر گرفته ایم که بخشی از در مورد دارایی ها و بخشی هم از تهاتر در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در شرکت های مخابراتی اپراتورها یک الزام است و نمی شود سرمایه گذاری نکرد، تاکید کرد: سالانه باید تا ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود و وقتی سرمایه گذاری کاهش یابد این روی توسعه تاثیر می گذارد و خط ثابت باید آماده نگهداریم و حتما باید آن را سرویس دهی کنیم.

سلطانی با یادآوری این مطلب که برای نگهداری به طور میانگین به ازای هر خط ۲۱ هزار تومان بود، تاکید کرد: البته در روستاها و مناطق محروم هزینه نگهداری خیلی بیشتر است و سعی کردیم با توجه به مناطق محروم قرار شد میانگین روی ۱۶ هزار تومان قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت های مادر مخابراتی جزیی از سرمایه مردم هستند و طی ۵۰ سال در کشور توسعه یافته است و اگر بنا باشد بلااستفاده شود به نفع مردم نیست، اضافه کرد: باید الگوی استاندارد بین المللی را استفاده کنیم و وقتی صحبت از فیبرنوری می کنیم ۲ بخش داریم که بک پورینت و اکسس داریم که ۱۷۵ هزار کیلومتر مجموع این ۲ مورد است و تمام ارتباطات بین مراکز استان ها تا شهرستان های همه استان های کشور با فیبرنوری مخابرات متصل شده است و در سرمایه گذاری هر ۲ بخش هم باید با هم در نظر بگیریم و توسعه فیبرنوری یک استاندارد جهانی دارد و تجهیزات فیبرنوری هم یکی از لازمه های این کار است و برخی نقاط فیبرنوری وجود دارد اما در حال تهیه تجهیزات آن هستیم.

مدیر عامل مخابرات ایران هم پیرامون نیروهای این شرکت گفت: نیروها در قالب خدمات مختلف انجام وظیفه می کنند و در بخش اجرا شرکت های متعددی فعال هستند.

وی با یادآوری این مطلب که شرکت مخابرات بر قوانین و مقررات پایبند است و زیرساخت ها را حتی با ضرر در خدمت شرکت های شبکه ای قرار می دهد، اظهار کرد: مخابرات در برخی مسائل مظلوم واقع شده است و در بحث برق مخابرات برق را با نرخ ۱۴۰۰ می خرد و زیرساخت را بر اساس قیمت سال ۹۵ و مصوبه رگولاتوری، در اختیار شرکت های fcp قرار دهد و هر شرکت دیگری بود خدمات را قطع می کرد و وقتی اسم همکاری می آید باید همه حوانب را نگاه کرد و مخابرات روی همه تجهیزات متضرر می شود و باید انصاف را رعایت کرد و وقتی قرار است همه رشد کنند این رشد به همه برسد نه اینکه یکی نابود شود و دیگران رشد کنند.

سلطانی با تاکید بر اینکه در کل کشور ۴۰۰ هزار شماره fcp توزیع شده است که در بهترین نقاط شهر قرار گرفته اند، ولی ما ۲۰ میلیون شماره داریم در بخش روستایی درآمد ۴۰ میلیون تومان است و هزینه ام ۱۰ برابر آنست، افزود: ما نمی توانیم خدمات ارائه نکنیم اما حرف ما اینست که دست ما را نبندند و باید برای توسعه از ما حمایت شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به اینکه برخی می گویند نباید مسئله توسعه از سبد خانوار برداشته شود اما الان همین اتفاق می افتد چون توسعه رخ نداده و هزینه های خانوارها روی موضوع تعمیرات هزینه می شود، تاکید کرد: این جزیی از هزینه هایی است که دیده نمی شود و مقدار زیادی در سال تجهیزات ما در کشور به سرقت می شود و بخش زیادی از زیرساخت ها در حوادث آسیب می بیند.

وی با اشاره به اینکه سرعت، کیفیت نگهداری، تجهیزات به روز و نوسازی شبکه نیاز به توسعه دارد که اگر این توازن بهم بخورد مردم متضرر می شوند، تاکید کرد: همین الان آماده هستیم که در صورت حمایت و افزایش تعرفه، محلات تهران و شهرهای بزرگ را با فیبرنوری مجهز کنیم که این باعث می شود سرعت هم افزایش یابد.

سلطانی با تاکید بر اینکه اگر حمایت شویم و محدودیت ها رفع شود به طور مثال یکصد کافوی نوری امروز به هزار کافوی می رسد و گشایشی در فعالیت مردم قرار می گیرد، اضافه کرد: آینده را روشن می بینم و حمایت های خوبی از بخش های مختلف وزارت ارتباطات انجام شده و تیم مشترک در رابطه با طراحی و توسعه با وزارت ارتباطات تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ما تابع مقررات هستیم و اگر تابع مقررات نبود نباید به شرکت های fcp خدمات ارائه می کرد ولی آن شرکت ها بدهی زیاد و سنگین به ما دارد و ما خدمات را روی آنان قطع نکرده ایم، اضافه کرد: همدلی و همکاری ها به صورت ۲ طرفه شکل گیرد تا شاهد جهشی در ارائه خدمات به مردم باشیم و یک شرکت fcp وجود دارد که چهار و نیم سال به مخابرات بدهکار است و شرکتی وجود دارد که خط تلفن ارائه کرده و آنها را یکطرفه کرده است و فقط تلفن زنگ می خورد و تنها به مخابرات برای هر خط ماهی هزار تومان ارائه می کند، آیا این عدالت است؟

سلطانی با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان زیرساخت باید به مرکز متصل شود و ۸۰۰ کیلومتر فیبرنوری در استان سیستان و بلوچستان در حال اجراست، اضافه کرد: تا خرداد آینده این مورد به نتیجه می رسد و سایت ها در حال نصب و اجراست و تحولی در بخش ثابت و سیار فعال می شود.

مدیر عامل شرکت مخابرات فارس تاکید کرد: وقتی تجهیزات از بین می رود تهیه اقلام برای مخابرات بسیار سخت است و برخی اوقات تا حدی شرمنده مشترکین می شویم و نگهداری خطوط تلفن هزینه دارد و یکی از هزینه های نگهداری تامین تجهیزات است.

این مقام مسئول افزود: وقتی بحث از نگهداری عنوان می شود همین هزینه هایی است که بر اساس سرقت و حوادث برای تجهیزات روی می دهد و اگر حمایت شود و مخابرات به نقطه سربه سر برسد قطعا توسعه بیشتری رخ می دهد و ما نمی توانیم جلوی پیشرفت را بگیریم در ارتباطات ثابت از تکنولوژی جدید استفاده می کنیم که به خاطر محدودیت ها نتوانستیم آن را تمام کشور تسری دهیم.

وی با اشاره به اینکه من در مورد بیمه و حقوق همکاران متعهدم، تعداد زیادی از همکاران ما بیمار کرونایی وجود دارد وقتی یک شرکت را تحت فشار می گذاریم و درآمد را بهینه نمی کنند، به شرکت، کارکنان، خانواده های آنان، توسعه و سایر مردم فشار می آید، تاکید کرد: مشکل ما در نقدینگی است و ما به موضوع تکنولوژی به روز واقف هستیم که با حل شدن بحث تعرفه ای این مشکلات رفع می شود و با همدلی و همکاری رفع مشکل مخابرات شکل خواهد گرفت.

سلطانی با اشاره به اینکه در این چند ماه تعارفی با کسی نداشتم و سعی کردم آنچه که حق باشد، را بگویم و بنویسم، افزود: دولت ها در بخش توسعه ارتباطات ثابت با فناوری فیبرنوری و ftth به شرکت های خودشان کمک می کنند اگر بخواهیم در بحث ارتباطات ثابت رشد داشته باشیم باید سرمایه گذاری شود و در بخشی از شهرها به خاطر فاصله منازل با مراکز مخابراتی مشکل کاهش سرعت و کیفیت داریم که سعی داریم که آن را رفع کنیم که به خاطر مشکلات موجود نمی توانیم آن را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: ما وظیفه داریم مکان های زیارتی سرمایه گذاری کنیم بهره به خود شرکت بر می گردد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات