توصیه آتش‌نشانی هنگام محبوس ماندن در آسانسور به دلیل قطع برق

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: قطع برق در روزهای اخیر منجر به افزایش حوادث مرتبط با آسانسور در شیراز شده است،از این رو شهروندان ساکن یا شاغل در مجتمع‌های مسکونی برای مواجهه صحیح با این حوادث باید آموزش ببینند. 

مطبوعات فارس/ محمدهادی قانع سه شنبه در این باره گفت: با توجه به قطع مکرر برق در روزهای اخیر حادثه محبوس ماندن در آسانسور از بیشترین عملیات های نیروهای آتش نشانانی شیراز است.


وی ادامه داد: از آنجایی که افرادی که سن و سال بالاتری دارند نیاز بیشتری نسبت به استفاده از آسانسور پیدا می‌کنند؛ توجه به ایمنی این وسیله اهمیت زیادی دارد.


قانع ادامه داد: بعضی از ساختمان‌ها به خصوص ساختمان‌های صنعتی مجهز به برق اضطراری هستند که در صورت قطع برق سریعا جریان برق در مدار قرار می‌گیرد؛ اما معمولا ساختمان‌های مسکونی چنین امکانی را ندارند که این مسئله توجه به ایمنی آسانسور را بالا می‌برد.


وی با بیان این مطلب که با توجه به اینکه این روزها قطعی برق در شیراز را شاهد هستیم توجه به این نکات اهمیتی بیش از پیش پیدا می‌کند به شهروندان پیشنهاد کرد که درصورت اطلاع نداشتن از زمان دقیق قطع برق در محدوده محل سکونت خود، سعی کنند در ساعات احتمال بروز خاموشی، ترجیحا از آسانسور کمتر استفاده کنند.


وی ادامه داد: در صورتی که فرد تلفن همراه هم در دسترس نداشته باشد تا به کسی این مسئله را اعلام کند کار سخت‌تر می‌شود،بنابراین توصیه می‌شود که در جایی که تردد کمتر است، ترجیحا از آسانسور استفاده نشود و حتی المقدور در صورت استفاده تلفن همراه در دست فرد باشد تا بتواند در صورت بروز اتفاق آن را اعلام کند.


رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز به شهروندان توصیه کرد اگر زمانی در آسانسور محبوس شدند هرگز نهراسند و ابتدا بر ترس خود غالب شوند سپس زنگ خطر آسانسور را به صدا در آورند و بعد با استفاده از تلفن همراه خود ، با ۱۲۵ (سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی) تماس حاصل کنند، در غیر این صورت با ضربه زدن به وسیله دست به شکل یکنواخت در خواست کمک کنند و در نظر داشته باشند که هوای داخل کابین آسانسور به اندازه کافی است و به دلیل منافذ زیاد هرگز اکسیژن تمام نمی شود و همچنین آسانسور نیز سقوط نمی کند.


قانع اضافه کرد: از ورود اطفال به داخل آسانسور بدون حضور والدین جلوگیری شود و آموزش‌های لازم در زمینه حبس شدن در آسانسور به کودکان داده شود، داشتن سیستم برق اضطراری در این روزها که قطعی برق وجود دارد در مکان های عمومی ضروری است، همچنین سرویس منظم و بازدیدهای دوره ای توسط سرویس کاران مجاز امری بسیار ضروری است.


او از ساکنان و مالکان ساختمان‌ها درخواست کرد که نسبت به نصب سیستم بلک اوت برروی آسانسور خود اقدام کنند تا در زمان قطع برق کابین آسانسور بدون نیاز به برق به اولین در خروج هدایت شود.


قانع با بیان اینکه با اطلاع‌رسانی در زمان حوادث، نیروهای آتش‌نشانی بلافاصله برای کمک اعزام می‌شوند، گفت: نکات مربوط به ایمنی در روزهایی که با قطع برق مواجه هستیم فقط مربوط به آسانسورها نیست بلکه استفاده نادرست از لوازم برقی نیز می تواند منجر به حوادث شود.


رییس سازمان آتش‌نشانی شیراز گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند اگر از لوازمی مانند اتو و سشوار استفاده می‌کنند در صورت قطع برق حتما آن را از برق جدا کرده تا در زمان اتصال برق منجر به آتش سوزی نشود و تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی محافظ تهیه شود تا خسارت ناشی از قطع برق به حداقل برسد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات