۶۰۰ روستا و ۱۵ شهر فارس در وضعیت تنش آبی قرار دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، میزان بارندگی در سال زراعی جاری در این استان را در مقایسه با مدت مشابه پارسال نامناسب توصیف کرد و گفت: هم‌اینک حدود ۶۰۰ روستا و ۱۵ شهر این استان در وضعیت تنش و بحران آبی قرار دارند. 

مطبوعات فارس/ محمود رضایی کوچی، پنجشنبه در جلسه شورای عشایر این استان در شیراز افزود: با توجه به شرایط بارندگی امسال به نظر می‌رسد در انتهای امسال با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه مواجه باشیم.


وی ادامه داد: در بودجه امسال به بحث آب توجه خوبی شده و به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان هم تاکید شده که قبل از شروع فصل گرما منابعی را در اختیار دستگاه‌های متولی در حوزه تامین آب عشایر از جمله اداره کل امور عشایر قرار دهد.


او اظهار داشت: خشکسالی تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد که این مساله در حوزه عشایر بسیار روشن‌تر و برجسته‌تر خودنمایی می‌کند و با توجه به آثار خشکسالی در تاب آوری جامعه باید به این موضوع به شکل جدی توجه شود.


وی گفت: حدود سه و نیم درصد جمعیت استان و ۱۲ و نیم درصد جمعیت کشور را جامعه عشایر فارس تشکیل می‌دهند و به همین دلیل از فارس به عنوان قطب عشایر کشور یاد می‌شود که این بدان معناست که هر تصمیمی که در مقیاس ملی در خصوص عشایر گرفته می‌شود آنچه که در فارس می گذرد می‌تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد.

مشکلات ایل راه غرب شیراز رفع شود
مدیر کل امور عشایر استان فارس هم، عشایر را از سرمایه‌های ارزشمند کشور دانست و گفت: ایل راه غرب شیراز دارای مشکلاتی است که باید رفع شود.


روح‌الله بهرامی افزود: یکی از مصوباتی که در حوزه عشایر استان اتخاذ شد با توجه به بازدیدی که از ایل راه غرب شیراز انجام شد اصلاح این ایل راه بود.


وی ادامه داد: این ایل راه در زمان کوچ عشایر مشکلاتی برای افراد و دام عشایر ایجاد می‌کرد و خسارت‌هایی نیز به فضای سبز شیراز وارد می‌شود که به همین دلیل مقرر شد شهرداری شیراز نسبت به رفع آن موانع و مشکلات این مسیر را برطرف کند.


او افزود: این اصلاح مسیر شامل تعریض کمربندی به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، علامت گذاری و نصب تابلو در طول مسیر، بهسازی زیرپل برای عبور بخشی از دام عشایر و اجرای دیواره در حد فاصل دهانه پل که به رقم تاکید استاندار فارس و نگاه مثبت شهردار به حوزه عشایر، این مصوبه هنوز عملیاتی نشده است.


وی گفت: همچنین تقاضا داریم که برای استمرار آبرسانی به عشایر در شرایط خشک مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبارات نقدی در اختیار اداره کل امور عشایر قرار گیرد و اعتبارات پروژه آبرسانی سیار هم به شکل ۱۰۰ درصد تخصیص یابد تا بتوانیم در فصل گرم سال آبرسانی به عشایر را مدیریت کنیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات