یک روانشناس مطرح کرد:

آسیب‌های روابط از راه دور

شیوع ویروس کرونا، افزایش رابطه از راه دور با استفاده از شبکه های اجتماعی را در پی داشته است که تداوم این سبک ارتباطی سبب ناخشنودی افراد از کیفیت رابطه و بروز آسیب‌های اجتماعی و در برخی مواقع سبب جدایی از همدیگر می‌شود. 

مطبوعات فارس/ لیلا رضایی روانشناس سلامت و زوج‌درمانگر درباره آسیب رابطه از راه دور (لانگ دیستنس)، گفت: رابطه از راه دور یا لانگ دیستنس گونه‌ای از روابط احساسی یا عاشقانه است که میان دو فردی بوجود می‌آید که از نظر فیزیکی از همدیگر دور هستند یا تمایلی به دیدار حضوری با هم ندارند.

او که دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت است، افزود: در این رابطه افراد امکان دیدار حضوری با یکدیگر را ندارند و به کمک راه‌های ارتباطی مانند صحبت کردن از طریق شبکه‌های اجتماعی یا دیگر وسایل با هم در ارتباط هستند.

اعتماد به نفس پایین؛ ریشه‌ی شکل‌گیری ارتباط از راه دور

به گفته رضایی، افراد به دلایل گوناگونی به جای ارتباط حضوری به رابطه از راه دور (لانگ دیستنس) روی می‌آورند، این دلایل ارتباط تنگاتنگی با کم‌توانی فرد در برقراری روابط میان‌فردی دارد.

این سکستراپیست ادامه داد: کسانی که نمی‌توانند در زندگی روزمره با دیگران ارتباط عاطفی برقرار کنند و دیگران را از احساساتشان آگاه کنند بیش از دیگران به رابطه از راه دور (لانگ دیستنس) گرایش دارند. این افراد می‌گویند که ابراز احساسات به صورت غیرحضوری و با نوشتن برایشان بسیار آسان‌تر است ریشه‌ی این آسیب در بیش‌تر موارد اعتماد به نفس پایین در افراد است.

او افزود: یکی دیگر از دلایلی که افراد در اینترنت، رابطه از راه دور (لانگ دیستنس) را آغاز می‌کنند نیز کاستی در شناخت طرف مقابل است. در بیش‌تر موارد افراد با دیدن چند عکس و یا ویژگی‌های مثبت ظاهری و اخلاقی به طرف مقابل علاقه‌مند می‌شوند. در چنین روابطی افراد تنها بر روی ویژگی‌های مثبت توجه دارند و به دلیل دوری نمی‌توانند به شناخت درستی از ویژگی‌های طرف مقابل دست پیدا کنند.

شیوع کرونا و افزایش رابطه از راه دور

این "زوج‌درمانگر" افزود: رابطه از راه دور با استفاده از شبکه های اجتماعی در آغاز بسیار خوب و شادی‌بخش است اما با گذر زمان می‌تواند به جدایی میان فرد بیانجامد که متاسفانه در دوران شیوع ویروس کرونا سبب افزایش این معضل در میان خانواده ها و افراد جامعه هستیم.

رضایی گفت: فرد علاقه‌مند و معتاد به رابطه از راه دور (لانگ دیستنس)، نمی‌تواند از حضور معشوقش در کنار خود بهره‌مند شود؛ پس با دیدن کسانی که روابط نزدیک و فیزیکی را تجربه می‌کنند احساس کمبود و کاستی می‌کند. این احساس نیاز می‌تواند زمینه را برای پایان دادن به رابطه از راه دور (لانگ دیستنس) فراهم کند.

این روانشناس سلامت بر این باور است که ناخشنودی از کیفیت رابطه دلیل اصلی پایان دادن به بیش‌تر رابطه‌های از راه دور(لانگ دیستنس‌ها) است.

به گفته رضایی، یکی دیگر از مشکلات روابط از راه دور این است که افراد احساس نگرانی می‌کنند و گاه به این می‌اندیشند که شاید طرف مقابلشان، به آن‌ها تعهد و وفاداری نداشته باشد. این افکار می‌تواند تا جایی پیش برود که فرد دچار اختلال وسواس (OCD) شود و افکار وسواسی آزاردهنده زندگی او را مختل کند. در چنین شرایطی بدبینی به طرف مقابل افزایش می‌یابد و کشمکش‌ میان افراد را به دنبال خواهد داشت.

این روانشناس بیان کرد: مشکلات را در اینترنت و با چت کردن حل نکنید چون احتمال برداشت نادرست از گفته‌های طرف مقابل افزایش پیدا می‌کند اما در ارتباط از راه دور (لانگ دیستنس) امکان حل مسائل به صورت حضوری و چهره به چهره فراهم نیست و به همین دلیل ممکن است؛ مشکلات عمیق‌تر شوند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات