کاهش زمان خاموشی‌ها در فارس و بوشهر با نصب تجهیزات محقق شد

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس گفت: برای کاهش زمان خاموشی‌های برق در زمان وقوع حوادث پیش بینی نشده، ۸۶۸ رله وصل مجدد بر روی خطوط انتقال برق در استان‌های فارس و بوشهر راه اندازی و فعال شد. 

مطبوعات فارس/ غلامرضا نصیری، چهارشنبه با بیان اینکه راه اندازی تجهیزات یاد شده با همت متخصصان گروه رله و حفاظت دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه ای فارس انجام شده است، افزود: این پروژه با مشارکت نیروهای متخصص، مطالعه، طراحی و در نهایت اجرا شده است. فعال سازی رله وصل مجدد در خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع در شرایط بحرانی بروز حوادث، بسیار حایز اهمیت بوده و تاثیر به سزایی در کاهش زمان خاموشی به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ۴۲ مورد از این رله های وصل مجدد در خطوط انتقال، ۲۴۲ مورد در بخش فوق توزیع و ۵۸۴ مورد در بخش توزیع در گستره شرکت برق منطقه ای فارس فعال و راه اندازی شده است، گفت: این طرح با هزینه ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال به سرانجام رسید و نقش بسزایی در پایداری شبکه برق به ویژه در شرایط حساس دارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان فارس مهمترین عامل محتمل در وقوع اتصالی و قطع برق مشترکان را، بروز اتصالی های فاز به زمین دانست و گفت: درصد زیادی از این حوادث را عوامل گذرا وغیر ماندگار مانند صاعقه، قرارگیری اشیای خارجی مانند قرارگرفتن شاخه درخت ، پرنده و ... در حریم خطوط تشکیل می دهند و پس از گذشت زمان بسیار کوتاهی و کمتر از چند میلی ثانیه و حداکثر ۵ ثانیه، با بهره گیری از رله های وصل مجدد، اتصالی برطرف شده و امکان برقدار کردن مجدد تجهیزات یا خطوط مهیا می شود.

به گفته مهندس نصیری در صورت عدم وجود رله وصل مجدد، برقدار کردن خطوط حادثه دیده، در حوادث گذرای این چنینی، به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان بر است. این مسأله در خطوط انتقال برق که به عنوان شریان اصلی جابه جایی انرژی الکتریکی می تواند باعث خروج همزمان بخش وسیعی از شبکه و خاموشی گسترده و نارضایتی مشترکین شود، ملموس تر است.

براسا مطلب دریافتی ایرنا، معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای استان فارس نیز با برشمردن اهمیت راه اندازی و فعال سازی ۸۶۸ رله وصل مجدد در استان فارس و جنوب کشور اظهار داشت: برای جلوگیری از طولانی شدن زمان وصل تجهیزات پس از رفع عامل اتصالی، از تجهیزات اتوماتیک برای بررسی وضعیت و پایش موقعیت ها، از ظرفیت رله وصل مجدد استفاده می شود.

حمزه روغنیان افزود: این پروژه طی دو سال و در چند گام با مدیریت دفتر فنی و همکاری امور بهره برداری و دیسپاچینگ برق منطقه ای و استفاده از توانمندی و تخصص شرکت های داخلی انجام شده است.

معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای استان فارس بیان کرد: با توجه به صرفه جویی اقتصادی ناشی از اجرای این طرح که با فعال سازی بخشی از قابلیت رله های موجود و نوسازی تعدادی از رله های قدیمی صورت گرفت انرژی توزیع نشده در شبکه و میزان خاموشی مشترکین کاهش یافت و مبالغ صرفه جویی شده از محل این طرح برای خرید تجهیزات مورد نیاز تداوم تولید و انتقال و توزیع انرژی پاک برق، هزینه شد.

مهندس روغنیان ، عملکرد خودکار و بدون دخالت انسان در تمام لحظات، انعطاف بسیار بالا از نظر سرعت، تنوع و تعداد عملکرد، کاهش زمان خاموشی های ناشی از خطاهای گذرا یا غیر ماندگار و جدا کردن قسمت معیوب در شبکه های طولانی و پیچیده، کاهش گستردگی خاموشی به علت جلوگیری از اضافه بار شبکه سالم، قابلیت ترکیب با سیستم های دیگر برای خطا یابی و برق دار کردن قسمت های بدون مشکل را از مزایای بهره گیری از رله های اتصال مجدد ذکر کرد.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات