معاون وزیر تعاون:

تعاونی‌ها در مسکن مهر بهتر از انبوه‌سازان عمل کردند

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که کمتر از هفت درصد تعاونی‌های مسکن در سطح کشور جزو تعاونی‌های مشکل دار هستند، اظهار داشت: در ساخت مسکن مهر، تعاونی‌های مسکن از انبوه‌سازان بهتر عمل کرده‌اند. 

مطبوعات فارس/ محمدجعفر کبیری این سخنان را چهارشنبه در حاشیه آیین انعقاد این تفاهم نامه چهارجانبه با هدف توسعه، رفع موانع فعالیت و ساماندهی تعاونی‌ها در شیراز بیان کرد. این تفاهم‌نامه بین معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدیریت شهری شیراز،اتاق تعاون استان فارس و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس منعقد شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این آیین همچنین گفت: نظارت و تسهیل بر فعالیت تعاونی ها امر مهمی است که باید مورد توجه همه دستگاه های متولی قرار داشته باشد.

کبیری با تاکید بر بازتوزیع عادلانه ثروت به وسیله تعاونی ها افزود: فرهنگ کار مشارکتی در ایران ضعیف است و ضروری است که این فرهنگ در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده تا در جامعه نیز نهادینه شود.

وی اظهار داشت: از ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور ۸۴۰ هزار واحد آن توسط تعاونی ها ساخته شده است و در این زمینه تعاونی های مسکن از انبوه سازان بهتر عمل کرده اند.

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در حالی که ساخت مسکن مهر در دولت نهم کلید خورد اما تنها ۱۴ درصد این واحدهای مسکونی در دولت‌های نهم و دهم، تحویل مردم شد و مابقی در دولت تدبیر و امید به مردم واگذار شده و یا در حال واگذاری است.

وی در ادامه به روند ساماندهی تعاونی ها در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در پی بررسی های انجام شده اغلب مشکلات تعاونی های در زمینه تامین مالی و نظارت بوده است که در این راستا اقداماتی آغاز شده و در حال تکمیل است.

کبیری ادامه داد: سامانه هوشمند جامع تعاون در سطح کشور راه اندازی شده است که اعضای تعاونی ها بتوانند بر تمام امور نظارت و موضوعات را رصد کنند؛ ایجاد این سامانه گام مهمی در راستای شفافیت در این بخش مهم اقتصادی است.

وی اضافه کرد: با سازمان همیاری شهرداری ها مذاکراتی انجام شده است که تفاهم نامه ای برای راه‌اندازی سامانه ای مشترک منعقد شود تا در زمان تامین زمین برای تعاونی های مسکن این موضوع مشخص باشد که آیا شهرداری ها می توانند برای آن پروانه ساخت صادر کنند یا خیر.

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخش تعاون باید در حوزه شهری کارکرد منظمی داشته باشد، گفت: شیراز تنها کلانشهر کشور است که تعاونی توسعه عمران در آن تاسیس شده و با توجه به این مطلب که در قانون امتیازهای ویژه ای برای این نوع تعاونی پیش بینی شده است، شهرداری شیراز می تواند ساخت بسیاری از پروژه های شهری را به این تعاونی واگذار کند تا همه شهروندان از خدمات و منابع مالی حاصل از آن بهرمند شوند.

حل مشکل ۶ تعاونی مسکن در شیراز نیازمند همکاری شهرداری است

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در این نشست گفت: ۶ تعاونی مسکن در سطح شیراز با مشکلاتی مواجه هستند که برای رفع آن نیاز به همکاری مدیریت شهری شیراز است.

سهراب مختاری افزود: تعاونی‌های مسکن بالقوه می توانند از بهترین نوع انبوه سازان حوزه مسکن باشند و تعاونی های مصرف نیز در مسیر توزیع خدمات به مردم کمک شایانی خواهند کرد که در همین راستا تفاهم نامه چهار جانبه با همکاری مدیریت شهری شیراز تهیه و به امضای طرفین رسید.

ساماندهی و توسعه تعاونی ها در شیراز کلید خورد

دبیر اتاق تعاون استان فارس نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: اتاق تعاون استان فارس با پنج هزار و ۴۰۰ تعاونی فعال و بیش از یک میلیون نفر عضو در ۲۲ گرایش فعالیت می کند.

مجتبی محلاتی با اشاره به امضای تفاهم نامه چهار جانبه بین شهرداری شیراز، اتاق تعاون فارس، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان و با نظارت معاونت امور تعاون وزارتخانه تعاون،اکار و رفاه اجتماعی در این آیین ضافه کرد: افزایش همکاری ها و ارائه خدمات متقابل در زمینه مدیریت یکپارچه شهری ازجمله اهداف انعقاد این تفاهم نامه بوده است.

دبیر اتاق تعاون استان فارس اظهار داشت: هم افزایی بین سازمانی، ارتقای حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ کار و تلاش و تعاون، استفاده از ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری طرفین در راستای اجرای برنامه‌های مشترک از جمله دیگر اهداف این تفاهم نامه است.

وی بیان کرد: ایجاد بستر لازم برای بهره‌مندی تعاونی های مسکن از خدمات مدیریت شهری شیراز توسط شهرداری این کلانشهر نیز در این تفاهم نامه پیش بینی شده است.

محلاتی به تهاتر کل یا بخشی از عوارض شهرداری برای واحدهای مسکونی شرکت های تعاونی که در این تفاهم نامه بر آن تاکید شده است، اشاره کرد و گفت: ساماندهی تعاونی های مسکن و شناسایی و معرفی شرکت های ممتاز به شهرداری شیراز برای بهرمندی از خدمات ویژه از دیگر موارد مورد تاکید در این تفاهم نامه است.

تعاونی‌های مسکن در حریم شیراز اقدام به تامین زمین کنند

شهردار شیراز نیز در این آیین گفت: در قالب انعقاد این تفاهم نامه نهایت همکاری با تعاونی ها به ویژه تعاونی های مسکن مرتبط با کارگران و اقشار زحمتکش و کمتر برخوردار انجام خواهد شد.

حیدر اسکندرپور اضافه کرد: یکی از مشکلات شهرداری شیراز با بعضی از تعاونی ها این است که این تعاونی های اقدام به تامین زمین در حریم شیراز به علت ارزان تر بودن کرده و اکنون برای صدور پروانه ساخت دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: ضروری است نظمی به فعالیت تعاونی ها داده شود تا در محدوده قانونی شهر اقدام به تامین زمین و ساخت و ساز کنند چون برابر قانون ساخت و ساز در حریم شهر ممنوع است.

شهردار شیراز از معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که تدبیری اندیشیده شود تا تعاونی هایی که در خارج حریم شهر اقدام به تامین زمین کرده‌اند، تعیین تکلیف و بر فعالیت تعاونی ها نظارت بیشتری شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات