بستری شدن ۴۷۲ بیمار طی یک روز در فارس

به حتم خانه امن‌ترین پناهگاه برای محفوظ ماندن از ویروس کووید۱۹ است؛ عامل بیماری‌زایی که از کوچکترین غفلت افراد استفاده کرده و به راحتی وارد بدن شده و نه تنها سلامت فرد که صحت اعضای خانواده و نزدیکان او را نیز با مخاطره جدی مواجه می‌کند. 

مطبوعات فارس/  طی ۹ ماه گذشته، بارها با آشنایان دور و نزدیکی که به این بیماری مبتلا شده‌اند مواجه بوده‌ایم، افرادی که بعضا فاقد هر گونه علائمی بوده و بعضا علائم خفیفی مانند اشکال در بویایی، چشایی و آبریزش بینی و چشم، بی حالی و کوفتگی را تجربه کرده‌اند و بعضا با علائم گوارشی نظیر اسهال، استفراغ، تهوع، دردهای شکمی یا حتی دردهای شدید عضلانی، گرفتگی بدن، خستگی مفرط، تب و لرز و سردرد و ... دست و پنجه نرم کرده‌اند و افرادیکه علائم ریوی، سوزش و درد گلو، سرفه، درد ریه‌ها، ناتوانی در نفس کشیدن منظم و .... را بروز داده‌اند.

به اعتقاد میکروبیولوژیست‌ها، این طیف وسیع علائم بالینی را کمتر عامل بیماریزایی در انسان ایجاد می‌کند؛ علائمی که حتی نمیتواند نشانه کاملی از شدت و حدت بیماری باشد. بطوریکه بیمارانی با علائم شدید ریوی بهبود یافته‌اند و افرادی با وجود علائم خفیف به یکباره دچار تشنج و در نهایت مرگ شده‌اند.

به گفته یکی از پزشکان شاغل در شیراز، بالغ بر ۷۰ درصد کسانیکه با وضعیت وخیم جسمی راهی تخت‌های بخش مراقبت ویژه بیمارستانی می‌شوند، سالم از این بخش خارج نخواهند شد و بیش از ۹۰ درصد کسانیکه به حالت کما رفته و از طریق دستگاه تنفس می‌کنند، دار فانی را وداع خواهند گفت.

محمدرضا، یکی از افرادی که با کرونا دست و پنجه نرم کرده،  گفت: دوران بسیار سختی بود، اگرچه علائم زیادی نداشتم، اما استرس بیماری و اینکه ممکن است هنوز به مرحله حاد نرسیده باشد، تا زمانیکه پزشک نوید بهبودی کامل را داد با من بود.

این شهروند شیرازی، خاطرنشان کرد: اینکه در خانه قرنطینه شویم، عاقلانه‌ترین کار است اما اگر بیمار باشیم و در یک خانه با یک اتاق یا نهایتا ۲ اتاق همراه با دیگر اعضای خانواده زندگی کنیم، کار بسیار بسیار دشوار خواهد شد. حتی تصور اینکه دیگران به دلیل بیماری تو، مبتلا شوند، مدام انسان را آزار میدهد.

رضایی، یکی دیگر از شهروندانی است که ۲ بار ابتلا به کرونا را تجربه کرده است، یکبار بدون علامت و مرتبه دوم با علامتهای تنفسی.

او گفت: میدانم که دلیل ابتلایم به کرونا، حضورم در یک جلسه عمومی در تالار حافظ شیراز بود، جلسه‌ای که در فضای بسته و با حضور شمار زیادی از افراد برگزار شد.

رضایی از ابتلای اعضای خانواده‌اش در مرتبه دوم بیماری خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه علائم و عوارض سریع مشخص نشد، اعضای خانواده را مبتلا کردم و بدتر اینکه، شدت بیماری در بعضی از آنان، بسیار زیاد بوده است.

این شهروند شیرازی گفت: علیرغم اینکه دو هفته از بهبودی کامل و منفی شدن تست کرونای من می‌گذرد و طی این روزها از داروهای تقویتی هم استفاده کرده‌ام، اما تنها با چند دقیقه قدم زدن، به نفس نفس می‌افتم و بعد از چند ساعت به دلیل خستگی مفرط، توان ادامه فعالیت را ندارم و حتما باید ساعتی را استراحت کنم.

معصومه، زن خانه‌داری است که سه فرزند خردسال دارد، او از مادر همسرش بیماری را گرفته و اکنون روی یکی از تخت‌ها در یکی از بیمارستانهای شیراز روزهای پایانی ۱۴ روزه بیماری خود را طی می‌کند.

معصومه با بیان اینکه خدا مرا برای فرزندانم نگه داشت، گفت: از همه میخواهم که این بیماری را جدی بگیرند، من تنها یک ساعت به خانه پدر همسرم رفتم و دو روز بعد، مادر همسرم تستش مثبت شد و به دلیل دیابت، دوام نیاورد و فوت کرد و من هم تا بخش مراقبت ویژه رفتم و خدا خواست که به زندگی برگردم.

او همچنان سرفه می‌کند، برای گفتن همین ۲ پاراگراف، بیش از ۴۰ دقیقه وقت صرف کرد و با هر دو کلمه، چند بار نفس کشید و .... آخر سر، در حالیکه اشکهایش را پاک می‌کرد، گفت: با وجودیکه خطر را از سر گذرانده‌ام، اما توان پائین آمدن از تخت را هم ندارم، تو رو خدا مراقب خودتان باشید.

باقر، یکی از کاسب‌های شیرازی است، او که تا یک ماه قبل، اعتقادی به استفاده از ماسک هم نداشت، حالا ماسک دوبله بر دهان و بینی دارد و حتی حاضر نیست با مشت و آرنج هم، معاشرت کند.

این شهروند، با همان لهجه‌ی غلیظ شیرازی گفت: دختر برادرم به دلیل شرایط کرونا مراسم عروسی برگزار نکرد، اما یک میهمانی کوچک گرفتند تا جهیزیه‌اش را به خانه‌ی داماد ببرند، حالا همه میهمانها بیمار شده‌اند.

باقر که گرفتاری شغلی را عامل حاضر نبودنش در آن میهمانی ذکر کرد، گفت: تنها کسی که از میان ده پانزده میهمان این مراسم، مبتلا نشد، مادرم بود، چون حاضر نشده بود ماسکش را بردارد و با فاصله ی زیاد نسبت به دیگران و در معرض هوای آزاد، نشسته بوده است.

طی هفته‌های گذشته شمار زیادی از کارکنان شهرداری از معاون گرفته تا کارگران این مجموعه، شماری از پرسنل شرکت‌های برق و آب، عده‌ای از کارکنان استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و فرمانداری شیراز، این بیماری را تجربه کردند و یکی از کارکنان ارشاد فارس نیز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

علیرغم وضعیت شدید این بیماری و اعلام آمارهای روزانه نسبتا دقیق از میزان ابتلا، بستری و مرگ، هنوز هستند شهروندانی که به دلایل مختلف، ماسک نمی‌زنند، کسانیکه حتی پلاکاردهای سیاهی که هر روز شمار آنها در شیراز بیشتر و بیشتر می‌شود و هر کدام نشانه‌ی مرگ یکی از هموطنان است را جدی نمی‌گیرند.

این روزها، در نقاط مختلف شیراز، خصوصا مناطق مرکزی و جنوب و جنوب شرقی این کلانشهر، در اکثر کوچه‌ها و محله‌ها می‌توان پارچه‌های سیاه و دسته گلهایی را که نشانه مرگ یک عزیز از این بیماریست، میتوان یافت. نشانه‌هایی که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

حسین، راننده تاکسی گفت: سه ماه قبل پدرم براثر تصادف در بیمارستان بستری شد، اما در نهایت با وجودیکه عملهای جراحی با موفقیت انجام شده بود، به دلیل کرونا، فوت کرد.

او با یادآوری اینکه پدرش بعد از ترخیص، دچار کرونا و مجددا در بیمارستان بستری شده بود، گفت: پدرم را بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنیم، در بهشت احمدی دفن کردیم و بعدازظهرهای پنجشنبه برای فاتحه خوانی به آن حوالی می‌رویم.

این راننده تاکسی، افزود: پنجشنبه گذشته که برای فاتحه خوانی به بهشت احمدی رفتم و با التماس اجازه دادند تا سر قبر پدرم بروم، دیدم که در فاصله یک هفته، بیش از ۲ قطعه این آرامستان پر شده و همه هم مربوط به بیماران کرونایی بوده است.

حسین در حالیکه قبول کرد مسافر دیگری سوار نکند و کرایه بیشتری دریافت کند، گفت: به نظر من راننده‌های تاکسی از کسانی هستند که بیشترین ارتباط را با افراد مختلف دارند، اما به دلیل رعایت اصول بهداشتی، ماسک و شست و شوی دست، تا بحال خدا را شکر نگرفته‌ام و بین همکارانم هم یکی ۲ نفر را می‌دانم که مبتلا و خوب شده‌اند.

لادن، یکی دیگر از شهروندان شیرازی ست که یک بار تجربه ابتلا به کرونا را دارد، او هم بعد از ابتلا، بسیار حساستر موضوع رعایت شیوه‌نامه‌ها را دنبال می‌کند.

این خانم سالمند شیرازی، که دوران ابتلا را با علائمی نظیر درد شدید کمر و گردن، روبرو بود و تنها یکی دو روز سرفه کرد و در نهایت که تستش مثبت شد، یکماه در خانه ماند و حالا، حتی از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده نمیکند و با دوچرخه، کارهای روزانه خود را انجام می دهد.

برابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، آمار مبتلایان تا صبح روز جمعه ۳۰ آبان، به نزدیک ۱۳۰ هزار مبتلا رسیده است؛ مبتلایانی که تست آنها مثبت بوده، اما هیچ آماری از کسانیکه مبتلا بوده‌اند و به هر دلیل تستی نداده‌اند و بعضا بهبودی یافته و بعضی نیز فوت کرده‌اند، در دست نیست.

به حتم شماری از شهروندان هنوز در مقابل تاکید مسئولان بهداشتی برای مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته در صورت مشاهده علائم حتی خفیف و زودگذر، نظیر بی حالی، خستگی غیرعادی، آبریزش بینی، عطسه و سرفه، سردرد، گرفتگی بینی و از دست دادن حس بویایی و چشایی، درد بدن و گرفتگی عضلات و ...، مقاومت می‌کنند.

به گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شمار آزمایشهای انجام شده در استان فارس تا روز ۳۰ آبان به بیش از ۴۵۶ هزار مورد رسیده و از این پس هم گرفتن تست‌ها، روند افزایشی خواهد داشت تا بیماران هرچه سریعتر شناسایی شوند.

دکتر سید روح‌الله حسینی، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۷۲ بیمار به دلیل نیاز به خدمات درمانی، در بیمارستان های استان بستری شده اند، تعداد کل بیماران بستری در بیمارستان را ۲۳۹۱ نفر اعلام و اضافه کرد: از این بین ۳۹۲ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

او با ابراز تاسف از جان باختن ۳۰ هم استانی دیگر در اثر ابتلا به کووید ۱۹ طی روز گذشته تاکنون، مجموع آمار جانباختگان این بیماری را در قریب به ۹ ماه گذشته در فارس، دو هزار و ۱۲۶ نفر اعلام کرد.

حسینی به آمار بهبودیافتگان این بیماری از ابتدای شیوع اشاره کرد که تا امروز، سی ام آبان، به عدد ۱۱۱هزار و ۹۸۵ نفر رسیده و برای دیگر بیماران نیز آرزوی سلامتی کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه با بیان اینکه محدودیت های پیش بینی شده برای کنترل این بیماری از فردا، یکم آذر در استان آغاز می شود، از عموم مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان در طول این مدت، نسبت به رعایت این محدودیت ها دقت نظر ویژه داشته و به ویژه از دورهمی های خانوادگی خودداری کنند.

 برابر اعلام ستاد استانی مبارزه با کرونا، فارس با ۳۱ شهرستان قرمز، وضعیتی نه چندان مطلوب در مواجهه با کرونا دارد؛ به همین دلیل طرح جامع محدودیت‌های هوشمند، گستره‌ی بیشتری از استان فارس در مقایسه با برخی نقاط کشور، در بر می‌گیرد.

از بامداد شنبه، علاوه بر تعطیلی فعالیت‌های شغلی در تمام گروه‌ها غیر از گروه یک، تردد بین شهری کاملا ممنوع و درونشهری، محدود خواهد شد.

 

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات