وزیر ارتباطات:

لازمه ایجاد کیفیت وافزایش سرعت، نصب تجهیزات و توسعه زیرساخت‌هاست‌

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پس از شش سال، افزایش ۳۴ درصدی تعرفه اینترنت، حداقل افزایشی بود که باید با توجه به تورم ایجاد می‌شد، چراکه اگر امکان توسعه نباشد، کیفیت شبکه افت پیدا خواهد کرد، لذا تا خردادماه سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۰ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ درصد سرعت اینترنت افزایش می‌یابد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، در آیین بهره برداری از طرح های شرکت مخابرات مخابرات به مناسبت دهه فجر با تاکید بر اینکه لازمه ایجاد کیفیت وافزایش سرعت، نصب تجهیزات و توسعه زیرساخت‌هاست‌ گفت : در زندگی بشر حوزه ارتباطات نقش کلیدی دارد و این نقش روز به روز پررنگ تر و وابستگی زندگی بشر به ارتباطات بیشتر می شود.

وی، افزود: در آینده با کمک اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی تمام زندگی بشر بر بستر شبکه برخط خواهد بود، حتی حساس ترین حوزه ها از جمله جراحی نیز تحت تاثیر این فناوری قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فصلی تحت عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص یافته و تکالیف زیادی برای دستگاه ها در نظر گرفته شده است تا ظرف شش ماه نقشه اقتصاد دیجیتال را تدوین کنند.

وی، ادامه داد: کلیه دستگاه ها باید نقشه راه خود را برای استفاده حداکثری از تکنولوژی و فناوری ارائه دهند تا به تصویب دولت برسد؛ همچنین در خصوص تربیت نیروی انسانی ماهر، دولت هوشمند و هوش مصنوعی تکالیفی وجود دارد و تا پایان برنامه باید همه دستگاه ها صد درصد خدمات خود را برخط کنند که تمامی این موارد نیازمند زیرساختی پرسرعت است و در برنامه هفتم توسعه بندهای خوبی پیش بینی شده که یکی از آنها توسعه فیبرنوری است، که ۲۰ میلیون پوشش را متعهد شده ایم تا در این راستا تمام ساختمان های کشور تا پایان برنامه به فیبرنوری متصل شوند.

زارع پور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار مشترک مبتنی بر فیبرنوری داریم و شش میلیون اتصال ایجاد شده است؛ در این خصوص منابع خوبی پیش بینی شده و صندوق فیبرنوری نیز به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی، گفت: حوزه ارتباطات ثابت در وضعیت مطلوبی نیست، چراکه زیرساخت ها توسعه پیدا نکرده است و طی یک دهه متناسب با نیاز کشور سرمایه گذاری صورت نگرفته است و متاسفانه در جدول رتبه بندی جهانی در کشورهای انتهای لیست قرار گرفته ایم، در حالی که اکثر کشورهای پیشرفته نیازهای مردم را از ارتباطات ثابت بر بستر فیبرنوری تامین می‌کنند و لذا این وضعیت فعلی شایسته مردم نیست و با توجه به اینکه اینترنت ثابت از جایگاه خوبی برخوردار نیست، ترافیک در اینترنت سیار افزایش یافته است؛ در حال حاضر یک حرکت جهادی آغاز شده و شرکت مخابرات ایران از بازیگران اصلی آن است، تا‌ انشالله تا پایان دولت سیزدهم امکان فیبرنوری را برای همه شهرهای کشور فراهم کنیم و تا سال ۱۴۰۷ همه از این نعمت برخوردار شوند.

زارع پور، اشاره کرد: حرکت ما از مگابیت بر ثانیه به گیگابیت بر ثانیه است و انشالله با این حرکت تاریخی انبوهی از کاربردهای جدید به زندگی مردم اضافه خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشریح کرد: در حوزه فیبرنوری تقسیم کار ملی صورت گرفته است و همه را به کار گرفته ایم که فرآیند ۱۰ ساله را دو الی سه ساله انجام دهیم، در غیر این صورت از دنیا عقب می مانیم، بنابراین باید همه ظرفیت های کشور پای کار بیایند؛ در همین جهت ۱۰ مجوز همگرای شبکه صادر شده و پروانه شرکت مخابرات ایران نیز به زودی صادر خواهد شد تا انشالله مردم طعم اینترنت پرسرعت را بچشند.

زارع پور بیان کرد: شرکت مخابرات ایران دو نقش کلیدی دارد، یکی لایه دسترسی و دیگری شبکه انتقال، که در مورد اول متعهد به پوشش هشت الی هشت و نیم میلیونی فیبرنوری است و در دیگری باید شبکه انتقال را برای دستیابی به سرعت بالاتر، توسعه دهد؛ همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت باید شبکه CORE خود را توسعه بخشد، بنابراین شرکت مخابرات ایران وظیفه کلیدی در این خصوص دارد تا این بخش را توسعه دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مایه خوشحالی است که از تجهیزات ساخت دانشمندان داخلی بهره مند هستیم و شرکت مخابرات ایران در استفاده از این تجهیزات پیشتاز است. از ابتدای دولت سیزدهم، نگاه دولت به مجموعه مخابرات به عنوان یکی از سرمایه های کشور، نگاه حمایتی بوده است.

گفتنی است؛ آیین افتتاح و رونمایی از اولین پروژه کلان بخش اکتیو حوزه FTTH شامل OLT و ONT در بیش از ۱۰ استان با استفاده از توان تولید داخل با همکاری شرکت گسترش خدمات کاراتلفن توسط شرکت مخابرات انجام گرفت. در این افتتاحیه اولین نرم افزار مدیریت شبکه ابری مخابرات ایران نیز که توسط این شرکت انجام گرفته بود به بهره‌برداری رسید.

پوشش فیبر نوری به هفت میلیون خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲

در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: پوشش فیبر نوری در ۲۰۰ شهر از روز گذشته (۱۷ بهمن) از شش میلیون خانوار عبور کرد و در صورتی که این خانواده‌ها درخواست بدهند ظرف یک ماه خطوط با کیفیت و پرسرعت را برای‌شان فراهم می‌کنیم.
وی ادامه داد: سرعت اینترنت تحت فیبر نوری که در استان یزد افتتاح شد، ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. تاکید می‌کنم مردم باید حتما درخواست فیبر نوری بدهند تا برای‌شان فراهم شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افزایش پوشش فیبر نوری به هفت میلیون خانوار تا پایان سال ۱۴۰۲ سخن گفت.
زارع‌پور با بیان این‌که «به دنبال درآمدزایی از صنعت فضایی کشور هستیم»، گفت: در پی اقتصادی کردن صنعت فضایی کشور هستیم، اما لازمه‌اش تثبیت و ارزان کردن فناوری‌های موجود در این صنعت است.
وی از قیمت‌های اقتصادی برای پرتاب ماهواره سایر کشورها توسط ایران به فضا سخن گفت و افزود: دنبال این هستیم تا پایان دولت سیزدهم ماهواره کشورهای متقاضی را هم با قیمت‌های اقتصادی در مدار زمین قرار دهیم. 

برچسب ها :
 
از   3   رای
3.5

عکس های خبر

نظرات