یک کارشناس ارشد سازه تاکید کرد:

لزوم سبک سازی ساختمان‌ها

یک کارشناس ارشد سازه تاکید کرد: در صنعت ساختمان باید از روش‌های نوین ساخت و مصالح جدید ساختمانی طبق تکنولوژی روز دنیا استفاده و ساختمان‌ها را به سمت سبک سازی ببریم.  

پایگاه خبری مطبوعات فارس: دکتر اکبر مسعودی در یک کنفرانس خبری و در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها، بیان کرد: متاسفانه طول عمر ساختمان‌‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، کمتر از کشورهایی است که در صنعت ساختمان از نظر کیفیت پیشرفت خوبی و قابل قبولی دارند و واقعا در این زمينه حرف برای گفتن دارند.و متاسفانه نسبت این عمر حدود۳۰ تا ۴۰ درصد ( و حتی کمتر)بسیاری از سازه های مرسوم دنیاست

وی به ارتباط عمر مفید ساختمان با اسکلت آن نیز اشاره کرد و افزود: هر سازه ای که طبق اصول و ضوابط فنی ساخته شده باشد و از مصالح استاندارد ،دارای شاخص فنی باشد، قطعا طول عمر انتظار را میبایست جوابگو باشد.ایراد اصلی نحوه ساخت میباشد که متاسفانه از مصالح سنگین بتن و فولاد استفاده می‌شود و این باعث میگردد تا بارهای مرده سازه سنگین گردد و قطعا در برابر نیروهای جانبی نظیر زلزله و نیروهای برشی و.....قدرت انعطاف کمتری دارند و آسبیهایی به اعضای ساختمان وارد میشود و گاها قابل جبران هم نیست و بالطبع در کاهش عمر مفید ساختمان تاثیر خواهد داشت.

این کارشناس ارشد سازه خاطرنشان کرد: در عین حال ذکر این نکته ضروری است که وزن اکثر ساختمان‌هایی که فعلا مرسوم میباشد و بیشتر از بتن و فولاد استفاده می‌شود بالاست و همین امر موجب می‌شود که بارهای مرده ساختمان هم افزایش یابد.

مسعودی تصریح کرد: وقتی ساختمان سنگین باشد، قائدتا با وارد شدن نیرو به آن،بدلیل صلب و زمخت بودن نوع سازه، آسیب پذیری ساختمان را بالا میبرد و قطعا از عمر مفید ساختمان کم می‌شود.و حتی پیش بینی عمر مفید را قبل از طراحی هم جواب نمیده.

وی ادامه داد: از طرفی چون متاسفانه در ایران از ساختمان به عنوان یک کالای سرمایه‌ای یاد می شود و با این نگرش ، مردم دنبال ساختمان‌های سنگین هستند و یه اشتباه تصور می‌کنند که اگر ساختمان سنگین بخرند، مقاوم تر و طول عمر آن بالاتر است. در صورتی که این موضوع اصلا فنی و منطقی نیست(.فارغ از موضوع هزینه های زیاد و زمان‌بر بودن دوره ساخت)

این کارشناس ارشد سازه تاکید کرد: باید از روش‌های نوین و مصالح جدید ساختمانی طبق تکنولوژی روز دنیا استفاده و ساختمان‌ها را به سمت سبک سازی ببریم.همانند ساختمان‌های ICF ،lsf ، پنلی سبک،سازه ساختمانی پیش تنیده سبک،سازه های فضایی سبک با گسترش خرپا ، سازه‌های قالب تونلی و…

به گفته مسعودی، این نوع ساختمان‌ها در شمار ساختمان‌های نوینی هستند که ضمن دارا بودن شاخصه‌های فنی، سبک‌تر هم ساخته می‌شوند.

وی تاکید کرد: سبک سازی سازه وعلاوه بر صرفه جویی در ساخت، به دلیل عایق بودن موجب مصرف بهینه انرژی نیز می‌شود.همچنین سرعت اجرا بالاتر و امنیت ساختمان افرایش و در صورت آسیب، خسارت‌های احتمالی همانند زلزله و برف و طوفان و....هم بسیار کمتر می‌شود.

این کارشناس ارشد سازه تصریح کرد: در سبک سازی قطعا استحکام سازه و تحمل وزن طبقات بیشتر با مصالح جدید، چندین برابر سازه‌های با مصالح سنگین و سنتی است.و مقاومت طبقات پایینی برای تحمل بار طبقات بالایی خودبیشتر می‌شود.
بنابراین سبک سازی هرگز به معنای کاهش مقاومت نیست.بیشتر بحث رفتار بهینه در برابر نیروهای وارده هست که به پایداری ساختمان و طول عمر بیشتر ساختمان نسبت مستقیم دارد.

مسعودی با تاکید بر اینکه باید به سمت سازه‌هایی که وزن کمتری دارند و از مصالح نوین در درون سازه‌ها استفاده شده باشند، برویم، گفت: نتیجتا کاهش وزن ساختمان،افزایش اجرا،کاهش هزینه ها و در پایان مقاوم سازی بنا در برابر زلزله و نیروهای برشی را در بر دارد. متاسفانه گاها در کل کشور و از جمله استان فارس گاها دیده می‌شود هنوز این صنعت توسط مجریان ذیصلاح و پیمانکاران متخصص ساخت و ساز دنبال نمی‌شود و توجه بیشتر همچنان به سنگین سازی ساختمان است.

وی تصریح کرد: اگر ساخت و ساز به دست افراد متخصص که به علم روز آشنا باشند بیفتد، به مرور زمان ضمن ساخت ساختمان‌هایی مقاوم‌تر و سبکتر ،عمر مفید ارتقامیابد و مقاومت ساختمان‌ها علاوه بر صرفه جویی در هزینه نیز افزایش می‌یابد.خصوصا بحث صرفه‌جویی انرژی.

یادمان باشد همه این مصالح،سرمایه های طبیعی و ملی ماست ،پس بهتر است در حفظ این سرمایه‌ها در طول زمان بیشتری ،کوشا باشیم

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات