تعداد نیروی انسانی سازمان انرژی اتمی تا ۷ سال آینده ۳ برابر می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به پروژه‌های تعریف شده، ظرفیت نیروی انسانی سازمان تا هفت سال آینده سه برابر می‌شود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایسنا، محمد اسلامی روز شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: برای ما مهم است نیاز جامعه را پاسخ دهیم و تحقیقات سازمان انرژی اتمی چیزی است که جامعه پزشکی طلب می‌کند. سال گذشته دو رادیوداروی‌ گالیوم و لوتشیوم عرضه و فرایند بالینی اش انجام شد و در یک سال گذشته تولید این محصول ۴۰۰ هزار دوز بوده است.

وی ادامه داد: تاکید ما بر تحقیقات نتیجه گرا در سازمان انرژی اتمی است. رادیوداروها به طور سفارشی به درخواست مراکز پزشکی تولید می شوند؛ از این رو به طور ‌طبیعی طبق برنامه روزانه و هفتگی در اختیار مراکز پزشکی قرار می گیرد. این دو نوع رادیوداری مذکور تقاضای زیادی داشت و تولید شد و تا الان توانسته در خدمت بیماران باشد و این مسیر ادامه دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره تولید رادیوداری گالیوم گفت: ما در این زمینه به جایی رسیده این که امکان صادرات هم داریم و هر کجا شبکه پروازی مطمئن و ایرلاین با امکانات کافی باشد، صادرات خواهیم داشت و الان هم چون وضعیت پروازهای بین‌الملی بعد از کرونا بهتر شده، صادرات شروع شده است.

وی تاکید کرد: صادرات این محصول به لحاظ کیفیت و دقت و هم تقاضا قابل توجه است و به خاطر تقاضای بالا نیاز به افزایش ظرفیت اضافه تر در دنیا است که از تولید ایران هم استفاده می کنند.

اسلامی درباره توسعه منابع انسانی در سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از مهمترین مسایل ما تامین نیروی انسانی است. امیدواریم دستگاه های مربوطه اجازه دهند ما در بستر قوانین سازمان نیرو جذب کنیم؛ نه مشابه آنچه که در دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود، چون کار کردن در محیط سازمان انرژی اتمی به لحاظ کلی شرایط سختی دارد و نیاز است متفاوت دیده شود.

وی با بیان اینکه ما در آموزش و توسعه منابع انسانی و جذب نیروها گام هایی برداشته‌ایم افزود: یک گام این بوده که از ۱۰ دانشکاه در ۱۰ رشته در دفترچه کنکور برای سازمان بورسیه می‌گیریم و این کار را ادامه می دهیم. همچنین در فراخوانی که داشتیم از طریق بنیاد ‌ملی نخبگان که در ایران یا خارج از کشور هستند، تلاش کردیم به اولین گروه از نخبگان در دو ماه گذشته آموزش های مقدماتی بدهیم و به مشاغل مورد نظر جذب کنیم. نوع دیگر فراخوان نیز آزمون های دوره ای است که بر اساس نیاز هر یک از بخش ها این فراخوان انجام می شود.

اسلامی گفت: با توجه به طرح های بزرگی که در دست داریم و ظرفیت پژوهشگاه و ضوابطی که آژانس دارد، مرکز آموزشی تخصصی هسته ای را در پژوهشگاه پیش‌بینی کردیم تا نیروهای دانشی دارای مهارت هسته ای را تربیت کنیم؛ بنابراین سه کریدور برای جذب نیرو داریم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: دببرستان های انرژی اتمی توانسند به عنوان مرکز نخبه پرور شناخته شوند و برنامه داریم که نوجوانان و جوانان پس از فارغ التحصیلی در سازمان جذب شوند؛ از این رو ما مدارس مان را توسعه دادیم و امسال تعداد آنها از هفت مدرسه به ۲۰ مدرسه افزایش می یابد.

اسلامی درباره کاربرد فناوری هسته ای در زندگی روزمره مردم به خصوص در حوزه کشاورزی گفت: ما یک جا ماندگی در این حوزه داریم و دیر وارد این عرصه شدیم که انرژی هسته‌ای را به صورت ملموس به زندگی مردم بیاوریم؛ از جمله در محصولات کشاورزی مثل آفت زدایی با پرتودهی. این موضوع به فوریت در دستور کار ‌قرار گرفت و کار طراحی و ساخت کلیه سامانه های مولد پرتوی که باید در این رشته به کار گرفته شود را آماده کردیم و الان این سامانه ها در دست ماست. همچنین با تعامل با وزارت کشاورزی سامانه ها را با همکاری یک شبکه دانش بنیان بخش خصوصی در مکان‌های مشخص شده مستقر کردیم و باید بتوانیم طی یک سال آینده حداقل پنج مرکز را راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: تکمیل سامانه های پرتودهی مهمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؛ چرا که در معیشت خانوارها هم موثر است.

اسلامی هم چنین درباره تاثیر انرژی اتمی در صنعت گفت: امروز بیش از ۱۵۰ صنایع در حال استفاده از محصولات سازمان انرژی اتمی هستند.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره ساخت شبیه‌ساز نیروگاه های اتمی اظهار کرد: شبیه ساز به طور واقعی اتاق کنترل نیروگاه هاست و مهم است که ما لوازم آموزش نیروها را فراهم کنیم. البته از این شبیه سازها در اندازه کوچک قبل ساخته و به دانشگاه ها برای تربیت و آموزش دانشجویان داده ایم.

وی درباره توسعه نیروگاه های هسته ای در کشور گفت: ابتدا ۱۵ درصد سهم از سبد انرژی کشور را برای تامین از طریق انرژی هسته ای لحاظ کرده بودیم که با اظهارات مقام معظم رهبری آن را به ۲۰ هزار مگاوات برگرداندیم. مکان یابی ها انجام و رو به نهایی شدن است؛ ساختارها نیز شکل‌ گرفته و قرارداد ساخت تجهیزات شروع شده است. من از معاون اول رییس جمهور و سران قوا برای حمایت از این صنعت به ویژه تامین مالی پروژه ها تشکر می کنم. تلاش داریم این کارها موازی انجام شود تا کار را پیش ببریم.

اسلامی خاطرنشان کرد: کار ساخت نیروگاه ۲ و ۳ و همچنین ساخت تجهیزات آن در خارج از کشور در حال انجام است. سال گذشته ۲۳۰ نفر در دو پروژه مشغول کار بودند اما امروز این تعداد از ۲۰۰۰ نفر گذشته است و این یک اشتغال بزرگ با حضور نیروهای متخصص و فعال است.

معاون رییس جمهور گفت: شاهدیم اکنون روند حرکت صنعت هسته ای رو به رشد است و همکاران ما با انگیزه کار می کنند و انرژی اتمی از جریان های خلاق و نوآور در بین صنایع کشور است. در یکی از سفرهای استانی رییس جمهور در مجتمعی صنعتی دیدم از شش خط تولید فقط یکی از آنها فعال است. گفتند که مواد اولیه محصولات بهداشتی تحریم است. اتفاقا مواد اولیه این محصول فرایند پرتویی دارد و ما برای تولید مواد اولیه آن برنامه ریزی کردیم و ان را به تولید آزمایشگاهی رساندیم.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات