مرمت ماهانه ۱۰۰ قلم شی تاریخی در فارس

سرپرست امور موزه‌های فارس گفت: با گسترش شبکه‌ها و آزمایشگاه‌های حفاظت و مرمت موزه‌های بخش دولتی و خصوصی طی سه ماه گذشته ۳۰۰ قلم شی تاریخی در کارگاه‌های این استان مرمت شد. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از ایرنا، محمدمهدی نجفی روز دوشنبه با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مرمت و بازآفرینی آثار افزود: تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه و کارگاه مرمت پایگاه پژوهشی تخت جمشید ازجمله برنامه‌های مهم این حوزه بود که امسال محقق شد.

وی اضافه کرد: کارگاه مرمت و آزمایشگاه ارگ کریم‌خانی نیز امسال راه‌اندازی شد که با آن بخش مهمی از دغدغه رسیدگی، مرمت و حفاظت میراث ارزشمند فارس مرتفع شده است.

سرپرست امور موزه‌های فارس گفت: مرمت مسکوکات فلزی با خرید تجهیزات و جعبه‌های حافظتی مخصوص در فارس مهیا شده است.

نجفی ادامه داد: سکه‌ها در برابر آسیب‌هایی از قبیل پوسیدگی، خوردگی، شکنندگی، شکستی و ساییدگی نیازمند مرمت هستند و نسخه‌های خطی نیز علاوه بر این مشکلات براثر گذشت زمان، با آسیب‌های بیولوژیکی مانند قارچ، کپک و یا جویده شدن از سوی حشرات و جوندگان مواجه ‌شوند که با اقدامات تخصصی مرمتی مانند اسیدزدایی، قارچ زدایی، پاک‌سازی آلودگی سطحی، برداشت تداخل رنگ‌ها ، مرکب‌ها وموزن سازی و تثبیت اثر بر روی انها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی و مستند نگاری آثار و تهیه فرم‌های فن شناسی و تعیین اولویت مرمتی میراث فارس انجام شده و دستورالعمل نگهداری آثار مجموعه داران نیز تدوین شد و در اختیار آن‌ها قرارگرفت.

نجفی با اشاره به مشارکت و سرمایه‌گذاری موزه‌ داران و مجموعه داران خصوصی فارس، بیان کرد: درمان و موزون سازی آثار فرهنگی و تاریخی گردآوری‌شده در خزانه‌های خصوصی در شرایطی روی ‌داده که اعتبارت اختصاص یافته بخش دولتی ناکافی است و با مشارکت بخش خصوصی شده پذیرفته که شایسته تقدیرست.

وی اظهار کرد: این آثار هر یک شناسنامه وهویت تاریخی مردم این سرزمین هستند و با تمام تلاش در راستای حفاظت از آن‌ها اقدام می‌شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات