نخست‌وزیر موقت پاکستان سوگند یاد کرد

نخست‌وزیر موقت پاکستان امروز سوگند یاد کرد تا اداره کشورش پیش از دوره انتخاباتی را برعهده گیرد.

پایگاه خبری مطبوعات فارس به نقل از شبکه تلویزیونی یورو نیوز، «انوار الحق کاکر» امروز دوشنبه در پاکستان سوگند یاد کرد تا رسماً نقش نخست وزیر موقت را برعهده بگیرد.

بر اساس اعلام این رسانه، نخست وزیر موقت پاکستان قرار است این کشور را تا زمان برگزاری انتخابات چند ماه آینده هدایت کند.

در مراسمی که به طور زنده از تلویزیون این کشور پخش شد، «انوار الحق کاکر» در حضور شهباز شریف نخست وزیر مستعفی و عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان سوگند خورد و گفت: من برای حفظ ایدئولوژی اسلامی که اساس ایجاد پاکستان است، تلاش خواهم کرد. اجازه نمی‌دهم منافع شخصی بر رفتار یا تصمیمات رسمی من تأثیر بگذارد.


اولین وظیفه «انوار الحق کاکر» ۵۲ ساله، انتخاب کابینه‌ای برای مدیریت این کشور پیش از دوره انتخاباتی خواهد بود که می تواند ماه‌ ها طول بکشد.

پارلمان پاکستان هفته گذشته به طور رسمی منحل شد و طبق قانون اساسی این کشور باید ظرف مدت ۹۰ روز، انتخابات برگزار شود. البته بر اساس آخرین آمار سرشماری منتشر شده؛ ممکن است انتخابات به تأخیر بیافتد.

شهباز شریف، نخست وزیر مستعفی پاکستان و راجا ریاض، رهبر مخالفان این کشور ۲۱ مرداد ماه برای معرفی سناتور «انور الحق کاکر»، به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور به مدت سه ماه تا زمان برگزاری انتخابات، توافق کردند.

نخست وزیر موقت پاکستان بنیانگذار حزب عوامی بلوچستان است و از مارس ۲۰۱۸ به عنوان نماینده مجلس سنا انتخاب شد.

پارلمان پاکستان پنج‌شنبه گذشته برای برگزاری انتخابات سراسری منحل شد. انتخابات پارلمانی سراسری پاکستان بدون حضور «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق این کشور برگزار خواهد شد. عمران خان به ۵ سال زندان و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است.

چهارشنبه گذشته شهباز شریف در نامه‌ای به رئیس جمهور عارف علوی، خواستار انحلال مجلس ملی و مجلس سفلی پارلمان شده بود و رئیس جمهور پاکستان به پیشنهاد نخست وزیر این کشور دستور منحل شدن پارلمان را صادر کرد.


شهباز شریف که در آوریل ۲۰۲۲ پس از عدم رأی اعتماد به عمران خان در پارلمان، قدرت را به دست گرفت، گفت که از رئیس جمهور علوی خواسته است تا مجلس را منحل کند. وی در جریان مراسمی در مقر ارتش کشورش گفت: دولت من دوره خود را به پایان می‌رساند و پس از رعایت موازین قانون اساسی، زمام امور را به تشکیلات موقت می‌سپاریم.

این انحلال به دولت موقت اجازه می‌دهد تا در ۹۰ روز، یعنی تا نوامبر، بر انتخابات عمومی بعدی نظارت کند.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، اگر مجلس قانونگذاری در روز مقرر منحل شود، انتخابات باید ظرف ۶۰ روز و اگر زودتر از موعد مقرر منحل شود، ظرف ۹۰ روز برگزار شود، با این حال، احتمال برگزاری انتخابات تا نوامبر بسیار اندک است.

هفته گذشته، دولت نتایج یک سرشماری دیجیتالی در پاکستان را تأیید کرد که جمعیت این کشور را ۲۴۱ میلیون نفر اعلام کرد. بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۷، این رقم ۲۰۷ میلیون نفر بود.


قانون پاکستان مقرر می‌دارد که انتخابات فقط بر اساس حدود حوزه‌های انتخابیه که بر اساس آخرین آمار سرشماری ترسیم می‌شود، برگزار شود.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات