مدیرکل میراث فرهنگی فارس عنوان کرد :

جمع‌آوری دستفروشان و فالگیران مقابل حافظیه و اقدامات میراث و گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت:جمع‌آوری دستفروشان در مقابل اماکن گردشگری در حوزه مسوولان شهری است و شهرداری باید برای جمع آوری آنها اقدام کند اما مقوله فال فروشی و تفال به دیوان حافظ که از قدیم رواج داشته،در صورتی که ساماندهی شود به عنوان یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: سید مؤید محسن‌نژاد روز دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بارها برای جمع‌آوری دستفروشان صنایع دستی و افرادی که به فالگیری در مقابل اماکن گردشگری مشغول هستند اقدام شده اما این کار ریشه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون حدود ۲۳ واحد گردشگری از جمله ۲هتل، ۶اقامتگاه سنتی، ۱۲ اقامتگاه بوم‌گردی‌ و ۲ مجتمع گردشگری به تاسیسات گردشگری استان اضافه شدند.

محسن‌نژاد گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تأسیسات گردشگری را در نقاط کمتر شناخته شده ایجاد کنیم تا امکان سفر مردم به مناطقی که بازدید کمتری دارند، فراهم شود.

این مقام مسوول اضافه کرد: استان فارس در نوروز ۱۴۰۱ به دلیل رویکرد و هماهنگی‌هایی که در ستاد خدمات سفر استان شکل گرفت به عنوان موفق‌ترین و شاخص‌ترین استان در کشور شناخته شد.

وی ادامه داد: در ایام نوروز سعی کردیم تمرکز را از شیراز برداریم و بر روی سایر شهرستان‌ها متمرکز شویم؛ در همین راستا اطلاع رسانی در سطح کشور و استان انجام شد و این اطلاع رسانی‌ها سبب شد بار گردشگری از روی دوش شیراز برداشته شود و توزیع سفر انجام شود.

گسترده میراث و جاذبه ها به شهرستان های فارس

محسن‌نژاد بیان داشت: تلاش کردیم گردشگران را به سفر به شهرستان‌هایی از جمله کازرون، لار، لامرد، آباده، کازرون و سایر شهرستان‌ها ترغیب و تشویق کنیم چراکه تمرکز مسافران در شیراز به قدری زیاد بود که ما حتی مجبور شدیم برای اسکان مسافران از ظرفیت پارک‌های عمومی بهره ببریم؛ این اتفاق در عید سعید فطر هم رقم خورد.

وی با اشاره به تهیه پرونده‌های آثار تاریخی غیرمنقول برای ثبت در فهرست میراث ملی، گفت: تهیه پرونده‌های آثار تاریخی معنوی و طبیعی، تعیین حریم آثار و حفاظت و مرمت اشیا از دیگر اقدامات این اداره‌ کل محسوب می‌شود. تلاش کردیم تا ۳۰ اثر غیرمنقول تا پایان سال در فهرست آثار ملی ثبت شود. ۱۱ اثر منقول و ۱۵ اثر تاریخی معنوی برای ثبت در فهرست میراث ملی در نظر گرفته شد.

او در رابطه با اقدامات انجام شده در بخش حفاظت و مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی گفت: پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۱۵۰۰ شی تاریخی مرمت و ۲ هزار و ۲۵۰ اشیای فرهنگی تاریخی ساماندهی و مستندسازی شود.

محسن‌نژاد با بیان اینکه موزه یکی از اجزایی است که به توسعه گردشگری کمک می‌کند، گفت: رویکرد ما این است که برای ایجاد مجموعه‌ها و موزه‌ از ظرفیت بخش‌های خصوصی بهره ببریم و توانستیم ۲ موزه بخش خصوصی را راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس در رابطه با رویکرد این اداره‌کل در خصوص آثاری مانند تپه پوستچی گفت: ظرفیت وزارتخانه و اداره کل میراث فرهنگی مشخص است؛ حدود ۳ هزار و ۸۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی و ۴ اثر شاخص در فهرست میراث جهانی داریم که این ۴ اثر جهانی ۱۱ اثر شاخص را در برمی‌گیرد. این درحالیست که اعتبارات وزارت و اداره کل میراث کافی نیست و ما به دنبال مشارکت با نهادهای دیگر از جمله شهرداری و بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاران هستیم.

محسن‌نژاد تأکید کرد: سرمایه‌گذاران می‌توانند با هدفمندی و سیاستی که وزارت میراث تعریف می‌کند سرمایه‌گذاری کند و در کنار آن خدمات گردشگری ارائه دهد. در واقع سرمایه‌گذاران می‌توانند کار اقتصادی انجام دهند و اقدامات حفاظتی، کاوش و آموزش در حوزه مرمت را هم دنبال کنند.

تداوم ایجاد باغ موزه مشاهیر

وی در خصوص بهره‌برداری از باغ موزه مشاهیر گفت: قرار بود فاز یک باغ موزه مشاهیر در پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد اما این باغ موزه با مشکل تملک رو به رو است و ممکن است در موعد مقرر افتاده نشود. امیدواریم بتوانیم با برطرف کردن مشکل تملک شاهد افتتاح فاز یک باغ موزه مشاهیر تا پایان سال جاری باشیم.

نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس

محسن‌نژاد در رابطه با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی گردشگری در شیراز گفت: نمایشگاه گردشگری در دهه ۸۰ به عنوان بازار گردشگری خاورمیانه ایجاد شد؛ این نمایشگاه چند سال در سطح ملی برگزار شد. البته حدود پنج سال متوقف شد و ما در طول این سال‌ها تمام تلاش خود را برای برگزاری این نمایشگاه به کار گرفتیم.

وی افزود: در نهایت قرار شد این نمایشگاه با نام پارس برگزار شود. به دلیل شیوع بیماری کرونا حدود ۲ سال نتوانستیم این نمایشگاه را برگزار کنیم؛ امسال استارت برگزاری این نمایشگاه را پس از کرونا زدیم. در این مسیر با فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی رو به رو شدیم قرار بود این نمایشگاه در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ آذرماه برگزار شود که بنا بر دلایلی به تعویق افتاد.

محسن‌نژاد با بیان اینکه این نمایشگاه در تاریخ ۲۰ دی ماه با حضور معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افتتاح می‌شود، گفت: مراسم افتتاح نمایشگاه ساعت ۹:۳۰ صبح در هتل بزرگ شیراز برگزار می‌شود و ساعت ۱۶ امکان بازدید از این نمایشگاه که در محل نمایشگاه بین‌المللی شیراز وجود دارد. امسال تلاش کردیم از کشورهای عمان، عراق، ترکیه، تاجیکستان و قطر برای حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم.

وی با اعتقاد به اینکه نمایشگاه گردشگری شیراز پس از نمایشگاه تهران مهمترین رویداد کشور است، گفت: این نمایشگاه برندی برای شهر شیراز و استان فارس به شمار می‌رود. البته در این نمایشگاه قرار است سیزدهمین نمایشگاه صنایع دستی هم با حضور ۲۸ استان از سراسر کشور و مشارکت شهرهای جهانی، روستاهای ملی، انجمن‌ها، تشکل‌ها و دانشگاه‌ها برگزار شود.

محسن‌نژاد بیان کرد: بانک‌ها که به عنوان پایه‌های اقتصاد در حوزه گردشگری برای تأمین سرمایه هستند نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

رویداد گردشگری رویدادی است که با هدف تبادل نظر و تبادل اقتصاد بین فعالیت در حوزه گردشگری و مشارکت گرفتن از همدیگر برگزار می‌شود و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌توانند به اهداف خود در قالب این نمایشگاه جامه عمل بپوشانند.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه گردشگری شیراز رویدادهای جانبی هم در نظر گرفته شده است در رابطه با هزینه‌های صرف شده از سوی اداره‌کل میراث برای برگزاری این نمایشگاه گفت: رویدادهای نمایشگاهی معمولا هزینه‌های دولتی را به خود اختصاص نمی‌دهند؛ برای برگزاری این رویدادها بایستی بخش خصوصی وارد شود. رویدادی موفق است که متکی به حمایت‌های دولت نباشد و خودش بتواند تأمین سرمایه کند.

محسن‌نژاد با بیان اینکه ممنوعیت ورود کالای خارجی در این نمایشگاه وجود دارد، گفت: اجازه نمی‌دهیم کالایی غیر از کالای داخلی در حوزه صنایع دستی وارد این نمایشگاه شود.‌ در این نمایشگاه کالای فروشی نمایشگاهی نداریم و همه تولیدکننده هستند. در این نمایشگاه ۲۸ فرد تولیدکننده دارای نشان درجه یک هنر و نشان ملی که از مجوز تولید از اداره کل میراث فرهنگی برخوردار هستند، حضور دارند.

وی با اعتقاد به اینکه صنعت گردشگری صنعت حساسی است که با کوچکترین اتفاقات دچار آسیب میشود و احیای آن دشوار است، گفت: صنعت گردشگری صنعتی پویا است و خود را بازیابی می‌کند با این حال مطالعات و پژوهش در این زمینه ضرورت دارد؛ به عنوان مثال برای صادرات در حوزه صنایع دستی و شناختن بازار تا زمانی که مطالعات و پژوهش انجام دهیم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار داشت: بدهی معوق راهنماهای گردشگری که از نوروز سال ۱۴۰۱ تاکنون پرداخت نشده است تا آخر سال جاری پرداخت می‌شود.

برچسب ها :
 
از   1   رای
5

عکس های خبر

نظرات