کشف راز جدید درباره حباب های مرموز سیاهچاله

سیاهچاله های بسیار پرجرم در اعماق کهکشان های عظیم در مرکز خوشه های کهکشانی یافت می شوند. اتمسفر این خوشه‌ های کهکشانی مملو از پلاسما بوده و بسیار داغ و حدود ۵۰ میلیون درجه سانتیگراد است.

پایگاه خبری مطبوعات فارس: به گفته محققان این دماها معمولاً با گذشت زمان کاهش یافته و امکان تشکیل ستاره‌ های جدید را فراهم می‌ کنند. در فرآیندی که به عنوان بازخورد شناخته می‌ شود، سیاهچاله ها گهگاه گاز اطراف خود را با بیرون راندن شدید فوران‌ها از مرکز خود دوباره گرم کرده و از سرد شدن و تشکیل ستاره جلوگیری می‌ کنند.
اخیرا تلسکوپ گرین بانک بنیاد ملی علوم (GBT) اطلاعات جدیدی در مورد حباب های رادیویی مرموز در اطراف یک سیاهچاله بسیار پرجرم فاش کرده است. در یک مطالعه جدید، دانشمندان به یکی از پرانرژی‌ترین فوران ‌هایی که تا کنون از یک سیاه‌ چاله بزرگ دیده شده است، پرداختند. در این رابطه، جک اورلوفسکی-شرر (Jack Orlowski-Scherer) پژوهشگر ارشد این مطالعات، می ‌گوید: این موضوع چیزی است که یک سیاهچاله را تغذیه کرده و انرژی به شدت زیادی را به بیرون پرتاب می کند.
در ادامه تونی مروچکوفسکی (Tony Mroczkowski) ستاره شناس رصدخانه جنوبی اروپا و پژوهشگر این مطالعات گفت: ما توانستیم این حفره ها را ببینیم و آن ها را به دقت تایین کنیم که با چه چیزی پر شده و چرا پر شده اند. این نتایج جدید یافته‌ های قبلی را تأیید می ‌کند که مقداری از فشار در حفره‌ها به دلیل منابع غیر حرارتی از جمله ذرات نسبیتی، پرتوهای کیهانی، آشفتگی و همچنین میدان‌های مغناطیسی است.
تریسی کلارک (Tracy Clarke) ستاره شناس آزمایشگاه تحقیقات دریایی ایالات متحده و یکی از دانشمندان این پروژه گفت: وقتی هسته و لوب های رادیویی را در فرکانس های پایین مطالعه کردیم، می دانستیم که این یافته یک سیستم هیجان انگیز است، اما اکنون مجددا شروع به دیدن تصویر کامل این سیستم می کنیم.
او در ادامه افزود: برخلاف مطالعات گذشته، تصویربرداری جدید ایجاد شده توسط تلسکوپ گرین این ایده را در نظر می‌ گیرد که عامل فشار درون حباب‌ها ممکن است پیچیده‌تر از آنچه در ابتدا تصور می ‌شد بوده و حاصل ترکیبی از اجزای حرارتی و غیر حرارتی باشد. دانشمندان همچنین از اندازه ‌گیری‌های اشعه ایکس استفاده کردند که چشم‌انداز بیشتری از گاز شناسایی ‌شده ارائه می ‌دهد.
اورلوفسکی-شرر در خاتمه گفت: این پژوهش به ما کمک می کند تا فیزیک خوشه های کهکشانی و مشکل بازخورد جریان خنک کننده را که برای مدتی ناشناخته بود را بهتر درک کنیم.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Astronomy and Astrophysics منتشر شده است.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات