فناوری کنترل ذهن توسط محققان ارتش آمریکا به واقعیت نزدیک شد

مطبوعات فارس: یکی از فناوری‌های جالب نمایش داده شده در فیلم‌های علمی تخیلی، امکان کاشت ایمپلنت در مغز کنترل دستگاه‌های کامپیوتر و حتی ذهن دیگران است. حال گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد محققان در حال کار بر روی یک رابط کاشته شده در مغز انسان هستند که امکان ارتباط با سیستم‌های کامپیوتری و حتی کنترل ذهن و هورمون‌های افراد را دارد.


بسیاری از فناوری‌های معرفی شده در فیلم‌های علمی تخیلی قدیمی اکنون به واقعیت تبدیل شده و یک ابزار روزمره در زندگی ما هستند. برخی از این فناوری‌های عجیب مانند کنترل ذهن دیگران از راه دور، همچنان در فیلم‌های و سریال‌ها جای دارند و خبری از چنین چیزی در دنیای واقعی نیست.

 

بر اساس مقاله‌ای که به‌تازگی در The Conversation منتشر شده ست، به نظر می‌رسد که به این فناوری نیز نزدیک شده‌ایم. بر اساس آنچه در این مقاله جدید نوشته شده است، پرسنل نظامی آمریکا به‌زودی می‌توانند از فناوری نانو کاشته شده در مغز برای استفاده از سلاح استفاده کنند.

به گفته محققان این تراشه‌های کامپیوتری بسیار کوچک حتی می‌توانند با جلوگیری از تولید هورمون‌های مرتبط با ترس و اضطراب، رفتار نیروهای نظامی را تحت‌تأثیر قرار دهند. گفته شده که کنترل این موارد با رمزگشایی و ارسال سیگنال‌های مغزی به یک دستگاه بیرونی امکان‌پذیر است.

این فناوری در حال حاضر رابط مغز و کامپیوتر نامیده شده است و می‌تواند آینده‌ای را نشان دهد که در آن تنها با نصب یک تراشه کوچک در بدن می‌توانید دستورات خود را از راه دور به سیستم‌های کامپیوتری منتقل کنید.

به گفته محققان، فناوری رابط مغز و کامپیوتر در مراحل مختلف آزمایش با اهداف کاملاً دوستانه قرار دارد؛ بنابراین، کاربرد‌های آن مبتلایان به آسیب‌های عصبی مانند آسیب‌های نخاعی یا بیماری‌های عصبی عضلانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این تراشه کوچک کاشته شده در مغز به بیماران عصبی کمک می‌کند تا چالش‌های زندگی روزمره مانند تحرک و ارتباط، حرکت دادن موس و موارد دیگر را تنها با فکرکردن به آن انجام دهند.

تراشه کنترل مغز افراد مخالف خود را هم دارد
علی‌رغم دوستانه بودن آزمایش‌های صورت گرفته بر روی رابط مغز و کامپیوتر، این فناوری توسط برخی افراد خطرناک توصیف می‌شود. استفاده از رابط مغز و کامپیوتر برای کمک به یک بیماری ALS شدید تا بتواند با خانواده‌اش صحبت کند، شاید چند مفهوم خطرناک و دشواری نباشد.

با این حال استفاده از همین فناوری برای کنترل موشک‌های جنگی یا ریشه‌کن کردن ترس و اضطراب یا عدم اطمینان در سربازها ممکن است پیامد‌های دیگری را به همراه داشته باشد.

طبق آنچه در The Conversation آمده است، پیشرفت فناوری رابط مغز و رایانه می‌تواند زمینه جدیدی در حوزه هک و دست‌کاری فناوری به وجود آورده و در نهایت منجر به سرقت فکری و رفتاری سایر کاربران شود.

این بحث بسیار پیچیده است، بااین‌حال گفته شده که سربازان آمریکایی می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ از این فناوری در مغز خود استفاده کرده و از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر و فرماندهان خود بهره ببرند.

برچسب ها :
 
از   0   رای
0

عکس های خبر

نظرات