رایگان شدن مترو برای دانش‌آموزان شیرازی

شهردار شیراز با اشاره به تقدیم یک لایحه به شورای این شهر، اعلام کرد که استفاده از قطار شهری برای دانش‌آموزان طی یک ماه اول سال تحصیلی جدید در این کلانشهر، رایگان خواهد بود. 

پایگاه خبری مطبوعات فارس: محمدحسن اسدی در نشست مشترک مسئولان شهرداری و اعضای شورای شیراز و آموزش و پرورش فارس که با هدف بررسی ابعاد همکاری برای ایام بازگشایی مدارس، که با ارتباط تلفنی با وزیر آموزش‌وپرورش نیز همراه بود، گفت: بخشی زیادی از آغاز عملیات اجرایی، افتتاح و یا بهره‌برداری از پروژه‌های شهرداری کلان‌شهر شیراز به سفر آتی رئیس جمهور و هیئت دولت اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از آموزش و پرورش فارس، اسدی ادامه داد: شهرداری شیراز طی روزهای گذشته تاکنون و در راستای خدمات‌رسانی به زوار در نقطه صفر مرزی، خدمات مطلوبی با استفاده از ظرفیت ۷۰۰ نفری نیروهای پاکبان، آتش‌نشانی و… با بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین اجرایی کرده است.

او با بیان اینکه عملیات ساخت موکب دائمی حضرت احمد بن موسی-شاهچراغ(ع) نیز پس از ایام اربعین در مکان فعلی آغاز خواهد شد، گفت: امسال وضعیت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان در شیراز نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود، لذا باید همه دستگاه‌ها حامی و کمک باشند.

اسدی با اشاره به اینکه باید اهمیت فرارسیدن اول مهرماه و سال تحصیلی جدید برای همه دستگاه‌ها تبیین شود، گفت: برخی اقدامات شهرداری، نظیر سرویس مدارس، فرآیندی مداوم محسوب می‌شود که پس از دو سال آموزش مجازی و شیوع کرونا، سال گذشته با افزایش قیمت همراه بود.

او با بیان اینکه شهرداری امسال تلاش خواهد کرد که در کنار آموزش‌وپرورش حرکت کند تا دانش‌آموزان سالی با نشاط را با امکاناتی بهتر تجربه کنند، از تقدیم لایحه‌ای به شورای شهر خبر داد و گفت: براساس این لایحه استفاده از خدمات مترو طی سه تا چهار هفته ابتدای سال تحصیلی برای دانش‌آموزان رایگان خواهد بود.

اسدی ادامه داد: از آنجا که در شیراز جهش آسفالت به‌ویژه در معابر مناطق محروم و با عرض کم آغاز شده است، مدارسی که دارای آسفالت نامناسب و کوچه‌های خاکی است، نیز در دستور کار قرار گرفته و به‌زودی مجوز آن از شورای اسلامی این کلانشهر اخذ خواهد شد.

او از عمده‌ترین مسئولیت‌های شهرداری را فرهنگ شهروندی عنوان و با بیان اینکه فرهنگ شهروندی تنها از مدرسه و پیش دبستانی و دبستان شکل می‌گیرد، اضافه کرد: برای ارتقای الگوی فرهنگ شهروندی در شیراز نیازمند الگوهای تخصصی هستیم، چراکه این شهر دارای یک عنوان ویژه است و باید آن را حفظ و تقویت کرد.‌

شهردار کلان‌شهر شیراز همچنین با بیان اینکه بازدید از پروژه‌های عمرانی نظیر مترو، گردشگری و …می‌تواند الگوآفرین باشد، گفت: در راستای ارتقاء هویت بخشی دانش‌آموزان، آماده سرویس‌دهی به معلمان و دانش آموزان در پروژه‌های شهری هستیم و در صورت موافقت شورا، لایحه‌ای در این خصوص تقدیم خواهیم کرد.

اسدی با تأکید بر این نکته که معتقدیم سرمایه‌گذاری بر روی دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی سرمایه محسوب می‌شود که نتیجه آن را در مقاطع کوتاه، میان و بلندمدت به شرط استمرار خواهیم دید، گفت: ساخت یک ساختمان گاهی دو تا سه سال زمان می‌برد اما برای ساخت آینده یک کشور شاید ۲۰ سال زمان نیاز داشته باشیم، پس برای تربیت سرمایه اجتماعی آینده باید اقدامات تخصصی کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز دراین جلسه با قدردانی از همراهی مدیریت شهری درسال گذشته، گفت: مأموریت و هدف مشترک این ۲ دستگاه، تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌جو است که از زمان آغاز فعالیت محمدحسن اسدی به عنوان شهردار شیراز این مبحث به جریان افتاده است.

محمدخلیل عسکری با اشاره به اهمیت توجه به «تربیت نسل آینده‌ای با هویت مستقل، عزتمند، دینی و دارای شاخص‌های ممتاز و جریان‌ساز» به عنوان دغدغه رهبری، گفت: مفهوم مجسم و خروجی این نوع تربیت و نگاه در حمله تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)‌ به وضوح دیده می شود که یک انسان با هویت اعتقادی، ملی و مذهبی با دست خالی تروریستی مسلح را زمین‌گیر و دستگیر می کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، «فرزاد بادپا» را نماد تربیت یک شهروند مسئولیت‌پذیر توصیف و از او قدردانی و تجلیل کرد.

عسکری در ادامه با بیان اینکه با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در سال گذشته، گفت: برای امسال نیز با تعامل، همراهی و هماهنگی حرکت می‌کنیم تا بتوانیم در تربیت دانش‌‍‌آموزان تمدن‌ساز و شهروند مشارکت‌جو گام بلندی برداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: برای رسیدن به آموزش‌وپرورش مطلوب باید مدیریت شهری و آموزش‌ و پرورش کنار هم قرار بگیرند و با این تعامل می‌توان روحیه امید و امنیت به خانواده‌های دانش‌آموزان‌ تزریق شود تا آن‌ها با روحیه شاد وارد مدرسه شوند.

او با قدردانی از رویکرد فرهنگی شهرداری شیراز در خصوص نگاه مطلوب به تربیت چندبعدی در دانش‌آموزان گفت: تمام برنامه‌های مشترک باید در حوزه‌های مختلف آموزشی، ورزشی، پرورشی و فناوری متمرکز بر ابعاد مختلف تربیتی مورد اشاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: تعامل مدیریت شهری و آموزش‌وپرورش به‌عنوان یکی از عوامل تربیت شایسته، نقش بسیار مهمی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: سند تحول آموزش‌وپرورش در حالی باید با مشارکت همه دستگاه‌ها مطابق قانون اجرا می‌شد که با وقفه‌ای ۱۲ ساله مواجه بود. قانون مدیریت واحد یکپارچه شهری نیز در پروسه معطلی قرارگرفته است.

سیدابراهیم حسینی با اشاره به تاکید شهردار شیراز بر ارتقاء فرهنگ شهروندی مبتنی بر تربیت، اضافه کرد: کلیدواژه‌ای که شهردار شیراز به آن اشاره دارد، تربیت شهروند خوب است؛ همانگونه که در نظام اسلامی نیز بر این باوریم که نظام جز «تربیت» وظیفه‌ای دیگر ندارد؛ پس این یک فرصت مغتنم برای آموزش‌وپرورش به شمار می‌رود و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این باره همراهی کافی را دارند.

او مهمترین وظیفه آموزش‌وپرورش را ترویج و تبیین سبک ایرانی اسلامی عنوان و اضافه کرد: سبک زندگی اجتماعی مهم‌ترین بخش سبک ایرانی اسلامی است که در سند تحول از آن به عنوان ساحت تربیتی اجتماعی-سیاسی یاد شده است. یکی از ۷۲ توصیه رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نیز سبک زندگی است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز نیز در بخشی از این جلسه گفت: در شهرداری و در مباحث آموزش‌وپرورش می‌توان با سرمایه‌گذاری زیرساختی و یا فرهنگی-اجتماعی ورود کرد.

رضا محمدیان گفت: مدیریت فعلی شیراز، به سرمایه‌گذاری فرهنگی-اجتماعی اعتقاد دارد و آموزش‌وپرورش باید از این فرصت استفاده کند که به‌عنوان نمونه؛ رصدخانه‌های معلم و باغ‌های خانواده و... قابل توسعه است و با این قبیل موضوعات می‌توان شاهد شکوفایی بیشتری بود.

محمدیان همچنین به حضور فرزاد بادپا در این جلسه اشاره و و را مصداق بارز آیه «تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» توصیف کرد و افزود: ما به معرفی الگوهای خوب برای دانش‌آموزان نیاز داریم، چرا که در دوسال بیماری کرونا، الگوی دانش‌آموزان، چهره‌های بی‌هویت در فضای مجازی بود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: معلمان باید ضمن الگو بودن خود، الگوپروری در دانش‌آموزان را اولویت قرار دهند؛ چراکه هر جامعه‌ای برای ادامه حیات خود به تولید سرمایه اجتماعی نیاز دارد.

براساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش نیز طی تماس تلفنی با حاضرین در این جلسه به صحبت پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که ما را از گردنه‌های سخت عبور می‌دهد، همکاری با آموزش‌وپرورش است، دستگاهی که آینده کشور را رقم می‌زند.

رضامراد صحرایی با تأکید بر این موضوع که آموزش‌وپرورش در هر کشوری، آینده آن کشور را نشان می‌دهد، گفت: اگر آموزش‌وپرورشی با محتوا، وطن‌دوست و پرچم دوست داشته باشیم قطعاً در آینده هم کشوری آباد خواهیم داشت.

صحرایی خاطرنشان کرد: مشارکت شهرداری در تکمیل تجهیزات و ساخت مدارس، احداث زمین‌های چمن مصنوعی و... به معنی ساخت آینده است.

او با تمجید از اقدام شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز و آموزش وپرورش در استان برای هم افزایی برای بازگشایی مدارس از مدیرکل آموزش وپرورش استان خواست تا در اولین جلسه مشترک با مدیران کل کشور،این حرکت را به عنوان الگو در کشور تبیین شود.

برچسب ها :
 
از   3   رای
2.38

عکس های خبر

نظرات